Gisteren publiceerde HOI Instituut voor Media Auditing de gecertificeerde oplagecijfers van de dagbladen en tijdschriften over 2007. HOI publiceert elk kwartaal nieuwe oplagecijfers, maar die gecertificeerde jaarcijfers zijn toch meer voor de echie. En, het moet gezegd, de dagbladen laten goede cijfers zien. Natuurlijk voor een deel door de gratis titels die maar door blijven groeien, maar ook de betaalde bladen doen het niet slecht. De landelijke dagbladen zagen groei van de kernoplage van 2% ten opzichte van 2006 en de regionale bladen beperkten de schade tot een daling van 3%. Deze daling komt voor het grootste deel op het conto van AD. De kernoplage ging hier met 7% naar beneden. Bij de landelijke bladen zorgde vooral NRC Next voor de groei. De cijfers:
Kernoplage is de abonnementsoplage + losse verkoop. De totaal verspreide oplage kent ook gratis verspreiding of verspreiding tegen speciale prijzen of controlled circulation.
De genoemde verschillen zijn in % ten opzichte van de cijfers uit 2006. Merk verder op dat voor DAG nog geen oplagecijfers beschikbaar zijn. De oplage van deze titel lag in het vierde kwartaal van 2007 op iets meer dan 400.000 exemplaren.