Vandaag kwam Multiscope met een persbericht waarin het de surftijd per website publiceert. Google, Hyves en Nu.nl zijn de grootste tijdslurpers met samen zo’n 70 miljoen uur per maand, waarvan Google er zo’n 35 miljoen opeist. Multiscope berekent de tijd door het aantal bezoekers per maand van een website te vermenigvuldigen met het aantal bezoeken en de gemiddelde bezoekduur. De top 10 ziet er als volgt uit:
Voor de 100 grootste websites meet Multiscope 164 miljoen uren aan surftijd per maand. De 10 grootste websites uit bovenstaande tabel hebben met 107 miljoen uren dus een aandeel van 65% in die 164 uren. In totaal trekken slechts 17 websites meer dan 1 miljoen surfuren.
Multiscope volgt met de tijdsmeting de opvatting van Nielsen Netratings die eerder aangaf surftijd te gaan meten. Volgens Multiscope en Nielsen is het tijdscriterium een eenheid die de betrokkenheid (engagement) van surfers op een website weergeeft.
Nog even los van de vraag of je tijdsbesteding online goed kan meten vraag ik me wederom af wat het nut is. De diversiteit aan websites is zo groot dat tijdsbesteding een zeer relatief begrip is. Startpagina en Google moeten juist een korte tijdsbesteding hebben en videoportals zullen per definitie een lange surftijd hebben. Heeft Startpagina dan een lagere engagement dan zo’n videoportal? Hoeft natuurlijk niet. Relevantie kan ook heel essentieel zijn bij een sitebeleving. Of het aantal bezoeken per persoon, of aantal pagina’s per bezoek. Nog even los gezien van de tijd.
En hoe meet je bezoektijd? Daar zijn wel regels voor (na 30 minuten inactiviteit is het bezoek afgelopen), maar dan loopt er tijdens het schrijven van dit artikel op vier andere websites een tijdteller voor mij mee. Er staan namelijk vier tabs open in mijn browser. Telt dat niet mee dan? Kan ik maar op één website tegelijk zijn?
Wat vinden jullie? Is tijdmeten wel een goede aanvulling?
Een webpagina nog geen minuut bekijken en dan iets anders
gaan doen, levert dus een enorme overschatting op.
De kans is kennelijk het grootst, dat je iets anders
aan het doen bent, terwijl er nog een Google-pagina in je browser openstaat.
Mijn RTV-gids ligt thuis opengevouwen op de pagina van vandaag,
maar daar zit ik echt geen 24 uur naar te kijken.
Ik ken ook mensen, die heerlijk inslapen naast een radio, die aanstaat.
Hoe kun kun je ‘inactiviteit’ betrouwbaar meten ?
Tijdsmeting en engagement: hoe lager de usability van je site is,
des te meer tijd men nodig heeft om iets op je site te vinden:
des te meer ‘engaged bezoekers’ ??????
Misschien kan tijdsmeting dienen om bijv. een pageview
van minder dan 4 seconden niet als pageview voor die site te tellen.
je stipt wel de pijnpunten aan jerome . . .