Microsoft heeft een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat we inmiddels online leven en dat internet niet meer weg te denken is uit ons dagelijks bestaan. Eind vorig jaar publiceerde Microsoft ook al een dergelijke studie, toen in samenwerking met EIAA, maar nu heeft het zelf een grootschalig internationaal onderzoek opgetuigd. Ruim 16% van de tijd die mensen besteden aan media, wordt op dit moment online doorgebracht. Microsoft concludeert uit het onderzoek dat mensen hun offline leven steeds meer nabootsen op internet. “Internetten is geen op zichzelf staande activiteit meer, het is diep verweven in ons dagelijks bestaan”, aldus de onderzoekers.
Het onderzoek werd uitgevoerd in zes markten: Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Noorwegen, Canada en Brazilië gedurende de zomer van 2007. In elk land werd gebruik gemaakt van 600 geënquêteerden, in de leeftijd van 16 tot 54 en het onderzoek vond plaats in drie fasen:
– 24 uurs dagboek: 400 geënquêteerden in elk land werd gevraagd om hun online activiteiten vast te leggen. In totaal waren dit 23.000 gelegenheden met een totaal van 38.000 activiteiten.
– Kleine kwalitatieve oefening met 25 blogs om meer vat te krijgen op het wezen van de motivatie van mensen en het online surfgedrag gedurende de dag.
– Vragenlijst Advertenties: Een afzonderlijk voorbeeld van 200 geënquêteerden.
Een samenvatting van de resultaten is in de vorm van een brochure beschikbaar.
Het soort activiteit op internet hangt sterk samen met het moment van de dag. Het internetgebruik begint te stijgen vanaf een uur of negen ’s ochtends naar het midden van de dag. Een tweede piek heeft plaats tussen zes en tien uur ’s avonds. Gedurende de dag verandert het doel van het internetten en de bijbehorende emotie (zie bovenstaande grafiek, die overigens in de brochure beter leesbaar is!). Volgens het onderzoek beginnen mensen de ochtend in een zakelijke, transactiegerichte gemoedstoestand. Later op de middag verandert die toestand in informatiegericht en gedurende de avond raakt men steeds meer geïnteresseerd in entertainment en ontspanning op het net.
Microsoft hoopt met de onderzoeksresultaten de adverteerdersmarkt meer inzicht te geven in de complexe online mediaconsumptie. Het onderzoek kreeg niet voor niks de titel ‘Context Matters’. Door individuen online beter te leren kennen en te begrijpen in welke context zij op een bepaald moment online actief zijn ben je in staat om gerichter te communiceren met die individuen. Of zoals Microsoft het zegt: “Verder te kijken dan het criterium doorgebrachte tijd.”
Erg sterk is de heldere wijze waarop het onderzoek de verschillende activiteiten groepeert: Information, Creation, Entertainment, Transaction, etc.
Het valt me overigens op dat het overgrote deel van de activiteiten uit “Communication” bestaat, waardoor ik me afvraag of “e-mailen” ook is meegenomen als “Online activiteit” waarschijnlijk wel, maar dit wordt niet duidelijk uit de brochure. En hoe relevant is het e-mailen voor de meeste online adverteerders?
Al met al is het een helder en bruikbaar raport en naar het lijkt helemaal zonder een onderzoeksbureau uitgevoerd!