De netto bestedingen aan televisiereclame zijn in 2007 met 6,8% gestegen tot een totaal van € 851 miljoen. Dat betekent een verruiming van het televisiebudget van van € 54 miljoen. Volgens SPOT, die zojuist de cijfers bekend maakte, is dit de grootste toename sinds het topjaar 2000. Vooral automotive, energiebedrijven en cosmetica laten een sterkste stijging in bestedingen zien. Een structurele daling is te zien bij zorgverzekeraars en reclames voor DVD’s/CD’s en vaste telefonie.
De bestedingen aan media zijn voor een deel afhankelijk van het economische klimaat. De Nederlandse economie staat er in principe goed voor, maar het consumentenvertrouwen is sinds september vorig jaar gedaald. Eén en ander leidt bij adverteerders tot een voorzichtig manoeuvreren ten aanzien van investeringen, productintroducties en dus ook communicatiebestedingen.
Anderzijds is 2008 een goed jaar voor televisie door het EK Voetbal en de Olympische Spelen. Ook de verkiezing van een nieuwe Amerikaanse president wordt wel genoemd als een topevenement voor de televisiekijkers. Ondanks het voorzichtige sentiment, verwachten de televisiebedrijven dan ook een redelijk goed jaar voor de televisie-bestedingen. SPOT geeft voor 2008 een prognose af van een groei in de bestedingen van 5% tot een niveau van iets onder de € 900 miljoen.
De inkomsten uit spotreclame worden de komende jaren aangevuld met verdere groei uit andere reclamevormen (sponsoring, crossmedia en internet) en directe consumenten-inkomsten. Door deze geleidelijke ontwikkeling zal in 2012 naar schatting tweederde van de inkomsten van televisiebedrijven uit spot advertising bestaan en eenderde uit nieuwe vormen van inkomsten. Hoewel de spotinkomsten dus veruit dominant blijven, zijn de nieuwe inkomstenbronnen van essentieel belang voor de toekomstige groei van de televisiebedrijven, aldus SPOT tijdens de presentatie van het Financieel Jaarverslag Televisiereclame 2007.
Reacties