In november daalde de kijktijd van televisie met 6%. In totaal keken we met z’n allen 200 minuten per dag naar de televisie. Een jaar geleden was dat nog 209 minuten. De daling is niet nieuw. Al het hele jaar laat de kijktijd van televisie een dalende trend zien. In het eerste kwartaal was die daling met 9% het meest spectaculair. Het tweede kwartaal leverde 8% in. In de zomer bleef de kijktijd met 169 minuten nagenoeg gelijk in vergelijking met een jaar geleden.
Gemiddelde kijktijd televisie per dag (min.)
Bron: Stichting KijkOnderzoek
Als deze ontwikkeling zich in december doorzet zal het jaartotaal met zo’n 6% afnemen. De gemiddelde kijktijd gaat dan van 197 minuten in 2006 naar 186 minuten in 2007. Althans dat is mijn inschatting. We zullen ‘zien’.
Gemiddelde kijktijd televisie per dag (min.)
Bron: Stichting KijkOnderzoek
Alle genoemde kijkcijfers betreffen de doelgroep 6+ en het tijdvak 02-26 uur. November is hier de periode van week 44 t/m 45.
Nog even voor de volledigheid:
– er is een daling van 4% gaande door een nieuwe wegingsmethode
– de grotere daling in het voorjaar hangt mede samen met het warme weer en het ontbreken van de grote sportevenementen
– de stabilisatie in de zomer komt juist door het slechte weer
– de daling van 4% in november matcht dus eigenlijk precies met de technische daling die al was voorspeld.
Voordat we met deze cijfers een trend te kunnen signaleren zullen we helaas nog wel een tijdje moeten geduld moeten hebben.
Groet,
Paul
@Paul
Paul, zou het sterk gestegen internetgebruik ook niet een beetje meespelen? Jij moet toch als geen ander weten dat de mediaconsumptietijd over de jaren heen min of meer stabiel is gebleven. Iemand die meer tijd aan internet besteedt haalt dat dus ergens anders vandaan.
Helemaal mee eens Rob. Ik gaf dat al eerder aan in deze posting.
@Rob
Natuurlijk ben ik er scherp op om die trends in de gaten te houden, is mijn werk, maar ik ben geen Don Quichotte. Als de kijktijd echt terugloopt dan is dat gewoon zo. Nu is het echter ook al tien jaar een verwachting dat de kijktijd terugloopt, maar het gebeurt telkens maar niet. De kijktijd in de landen om ons heen ligt ook hoger.
De groeiende internet-tijd is voor iedereen een feit. Het lijkt er echter op dat dit veel meer ten koste van andere (sociale) activiteiten is gegaan en natuurlijk van lezen. Daarnaast denk ik dat de mensen de tijdsdruk oplossen door te multitasken. En dat laatste zal denk ik dan ook wel moeten groeien.