Via een artikel op Planet gewezen op een berg aan cijfers die moet aantonen dat de kijktijd van televisie daalt ten gunste van de online consumptie. De cijfers zijn afkomstig van een onderzoek van EIAA (European Interactive Advertising Association). In Nederland zijn voor dit onderzoek 500 mensen ondervraagd. Sinds 2004 steeg het aantal personen dat gebruik maakt van internet in Nederland met 27%, het aantal TV-kijkers dat tussen de 5 en 7 dagen per week televisie kijkt nam volgens EIAA in dezelfde periode af met 8%.
Het aantal Nederlandse internetgebruikers dat minstens eenmaal per maand online televisieprogramma’s, films of videoclips bekijkt is sinds 2006 met 133% gestegen. 42% kijkt minder TV, 20% luistert minder naar de radio en 23% leest minder vaak de krant. Dit is volgens de onderzoekers vooral te wijten aan het feit dat 65% van de internetgebruikers minstens één keer per maand nieuwssites bezoekt.
Nog meer feiten uit het onderzoek:
De internetpenetratie in Nederland is de hoogste in Europa. Gemiddeld gebruikt 81% van de Nederlanders wekelijks internet.
80 procent doet dit via een breedbandverbinding.
We surfen gemiddeld 5,6 dagen per week.
40% creëert online content. Het Europese gemiddelde is 18%.
Bijna een kwart van de internetgebruikers is te vinden in fora.
Social networkingsites worden bezocht door 40% van de internetters
Van de 16 tot 24-jarigen besteedt 26% meer tijd aan surfen op internet dan aan televisiekijken.
Sinds 2006 is het aantal 55-plussers dat elke week gebruik maakt van het internet in Nederland met 11% gestegen. Dezelfde stijging is ook opgetreden bij vrouwen.
Het aantal personen dat actief deelneemt aan blogs is sinds 2006 met 30% gestegen.
92% van alle internetgebruikers in Nederland verklaarde dat ze niet kunnen leven zonder minstens één online-activiteit.
51% van de ondervraagden zei dat ze niet zouden kunnen leven zonder e-mail; dat is ver boven het Europese gemiddelde van 32%.
92% kan niet leven zonder, dat klinkt wel erg heftig!