Voor mijn vakantie hier ook al twee berichten over het mediagebruik onder jongeren en tijdens de vakantie via newrulez een bevestiging van die uitkomsten. Het blijkt dat internet veruit favoriet is onder jongeren als het gaat om mediaconsumptie en dat streaming video zeer sterk groeit. Newrulez berekende met het onderzoek Jij en de Media dat 15-24-jarigen dagelijks zo‘n drie uur en een kwartier internetten. Dat is ongeveer net zo lang als de TV aanstaat, maar die fungeert meer als “˜achtergrond‘. Jongeren kijken maar een kleine twee uur met aandacht naar televisie. Vooral online video neemt toe in populariteit. Bijna 90% van de jongeren bekijkt filmpjes via het internet en een derde doet dat zelfs dagelijks. Een half jaar geleden was dat nog maar een kwart.
Naast streaming video zijn ook andere vormen van video via internet populair. Meer dan drie kwart van de jongeren kijkt regelmatig TV-programma‘s en fragmenten via internet en bijna de helft downloadt af en toe een film. Ongeveer een kwart van de jongeren zet weleens een zelfgemaakt filmpje online.
Ook voor de radio wordt internet een steeds belangrijker medium. Jongeren luisteren gemiddeld één uur en drie kwartier per dag. Bijna de helft luistert naar de radio via internet. Hiermee doet internet nauwelijks onder voor radio luisteren via de kabel of de ether.
De top 10 van meest populaire online bezigheden ziet er volgens het onderzoek alsvolgt uit:
Top 10 favoriete dagelijkse internet activiteiten:
MSN‘en ““ 72%
Rondkijken / surfen ““ 65%
Gericht sites bezoeken ““ 63%
Mailen ““ 61%
Nieuwssites bekijken ““ 38%
Filmpjes bekijken ““ 32%
Muziek downloaden ““ 30%
Profiel bekijken ““ 26%
Eigen pagina of site bijhouden ““ 22%
Games downloaden ““ 22%
De netto steekproef van het onderzoek Jij en de Media telt 1.745 jongeren. Het metende onderzoek werd uitgevoerd middels online datacollectie via het newrulez onderzoekspanel JeugdMediaPanel, de jongeren community CU2, de middelbare scholieren website Kaboem en de game community Inside Gamer. Het veldwerk vond plaats in de periode van 5 april t/m 26 april 2007.
newrulez startte in september 2006 met het onderzoek naar het mediagedrag en mediagebruik van jongeren (zie dit bericht). Omdat het mediagedrag en ““gebruik onder jongeren sterk verandert heeft newrulez het onderzoek nu opnieuw uitgevoerd.