‘k Kreeg vandaag een vraag over het totaal aantal ad-impressies in Nederland op jaarbasis. In eerste instantie geen idee, maar als je wat data bij elkaar sprokkelt kom je een heel eind. Binnen STIR worden op maandbasis zo’n 4,5 miljard pageviews gemeten. Op jaarbasis zijn dat er 54 miljard. Stel dat op elke pagina gemiddeld 1,5 advertentie staat dan kom je op 81 miljard. Met een 80/20-regel (± 20% aandeel van STIR in totale internetconsumptie en 80% van het advertentievolume) zou het totale volume op 100 miljard ad-impressies uit kunnen komen.
Als je dan een stap verder rekent, namelijk met een CPM-tarief, kun je een omzet benaderen. Bij een netto CPM van € 5,- (is dat het gemiddelde?) hebben we het over € 500 miljoen. Dat komt in de buurt van de € 564 die het IAB eerder becijferde.
Is dit nou een rare som?
Je gaat er dus alleen maar van uit dat er ALLEEN CPM wordt verkocht in NL? Waar is de CPC, CPA en CPS?
EN € 5,- CPM gem., nee dat is alleen een droom dat de website zoals speurders, fotoalbum etc graag zouden hebben.
Eric, ik ga er niet vanuit dat alleen maar CPM wordt verkocht, maar een CPC/CPA/CPS is altijd weer om te rekenen naar CPM. Als ik een deal sluit van noem ’s wat € 1000,- CPA en ik heb voor elke ‘A’ 200 impressies nodig zit ik weer op € 5 CPM. Toch?