De wereldwijde entertainment- en media-industrie zal naar verwachting jaarlijks met gemiddeld 6,4% groeien naar $ 2 biljoen in 2011. Dit voorspelt PricewaterhouseCoopers (PwC) in haar ‘Global Entertainment and Media Outlook 2007-2011‘ die vorige week in Nederland is gepubliceerd. Het rapport stelt dat de sector zich in een duurzame groeifase bevindt. PricewaterhouseCoopers verwacht dat de bestedingen aan distributie via zogenaamde ‘convergentieplatforms’ – waarin bijvoorbeeld computer en televisie samenkomen – met minimaal 10% per jaar groeit en in 2011 meer dan 50% uitmaakt van de internationale bestedingen in deze sector. Een aantal gegevens uit het rapport:
De internationale internetmarkt is met 21,8% gegroeid en is hiermee het snelst groeiende segment van 2006. Het gaat hierbij om de vierde stijging op een rij van meer dan 20%. Adverteren op internet nam met 37,9% toe en de bestedingen aan internettoegang met 18,8%. Deze groei is voornamelijk toe te schrijven aan de migratie van internetabonnees van inbelverbindingen naar breedband.
Kabelexploitanten en telefoonmaatschappijen hebben “triple play”-pakketten op de markt gebracht die breedband met televisie en telefoondiensten combineren. Internationaal gezien neemt internetadverteren en toegang tot internet naar verwachting toe van $ 177 miljard in 2006 tot $ 332 miljard in 2011. Dit is een samengestelde groei van 13,4% per jaar. Amerika heeft momenteel nog het grootste aantal internetgebruikers. Echter, vanaf 2009 zal die eer toebedeeld zijn aan China.
Overigens is in Nederland volgens Europees onderzoek van IAB en PwC vorig jaar € 564 miljoen uitgegeven aan internetreclame. Vooral ‘search advertising’, bijvoorbeeld via een zoekmachine als Google, stijgt snel in populariteit. In Europa maakte deze vorm van adverteren 45% van de totale bestedingen uit.
De internationale tv-distributiemarkt, het op één-na-snelst-groeiende segment, steeg met 9,4% in 2006, een verbetering in vergelijking met de stijging van 6,5% in 2005. Een agressieve uitrol van internetprotocol televisie door telefoonbedrijven stimuleert de concurrentie en het aantal abonnees. Kabelexploitanten migreren hun abonnees naar digitale platformen die niet alleen maandelijkse abonnementsgelden opleveren, maar ook de markt voor video-on-demand vergroten. Mobiele televisie als belangrijk distributiekanaal is aan een opmars bezig, vooral in Azië, dankzij nieuwe services en verbeterde draadloze toestellen. Internationaal gezien is de verwachting dat de tv-distributiemarket toeneemt van $ 161 miljard in 2006 tot $ 251 miljard in 2011: een samengestelde groei van 9,3% per jaar.
Klik hier voor het volledige persbericht en bestelmogelijkheden van het rapport.