Universal Media wil haar klanten nog beter van dienst en is daarom een samenwerking aangegaan met Buzzcapture. Buzz ken ik wel, capture ook, maar de combinatie van deze twee woorden was mij tot nu toe onbekend. Buzzcapture kan inzicht geven in alle online buzz rond een merk. Die buzz kan afkomstig zijn van ruim 550.000 Nederlandse sites. Da’s veel hoor, 550.000.
Het doel van de samenwerking tussen UM en Buzzcapture is om merken bewust te maken van de groeiende impact van social media (blogs, chatsites, forums, nieuwsgroepen) op producten, reputatie en imago. Middels inzichten van Buzzcapture kan Universal Media haar adverteerders op strategisch vlak nog beter advies geven t.a.v. media-inzet en bijvoorbeeld PR-beleid.
Buzzcapture is een jong bedrijf (november 2006) en verzamelt systematisch grote hoeveelheden data die vervolgens gecategoriseerd en gewogen wordt door een geautomatiseerde taalanalysetechnologie. In april van dit jaar schreef Emerce over Buzzcapture: “In de rapporten die Buzzcapture aan klanten levert, omschrijft het of in online discussies een overheersend positief of negatief (of meer genuanceerd) gevoel heerst over producten, diensten of bedrijven. Ook wordt meer inhoudelijk op de discussies ingegaan: welke issues spelen of wélke klachten hebben mensen vooral?”
Judith Hordijk (Universal Media):
“De impact van user generated content en de invloedrijke rol van de consument op merken zal de komende jaren alleen maar toenemen. We merken dat adverteerders behoeften hebben aan advies over de waarden van online buzz voor het merk en hoe hiermee om te gaan. Alvorens hier stappen in te nemen dient er eerst volledig inzicht te zijn in alle buzz rondom het merk. De strategische samenwerking met Buzzcapture is een unieke stap om te voorzien in de steeds brede communicatiebehoeften van adverteerders.”
Alex van Leeuwen (Buzzcapture):
“Consumenten maken steeds vaker gebruik van social mediaom informatie in te winnen over producten of om zelf hun mening te ventileren. Dit gebeurt niet alleen door middel van weblogs, maar ook door zelf actief deel te nemen aan discussies op fora of door simpelweg ervaringen van andere consumenten te lezen. Buzzcapture biedt inzicht in deze discussies deze te analyseren en hierover te rapporteren. Verder kan eventueel namens bedrijven pro-actief deelgenomen worden aan deze discussies.”
Goed dat Universal beseft dat je je als mediabureau moet verdiepen en specialiseren in online kennis dat verder gaat dan de button en de banner alleen. Maar met alleen monitoring & reporting van de buzz rondom een merk of product red je het natuurlijk niet. En is dit een expertise die een mediabureau moet aanbieden? De vraag is wat mij betreft wat ga je doen met de uitkomsten (“eventueel deelnemen aan discussies”?)? Hoe ga je de verschillende Web 2.0 mogelijkheden als communicatiekanaal inzetten? Wat hebben ze te bieden en aan welke doelstellingen dragen ze bij? En hoe verhoudt zich dat in effectiviteit en kosten t.o.v. andere mediakanalen? Dat lijkt me meer de richting waar een mediaburau in zou moeten investeren dan het rapporteren van de buzz.