Ilse media heeft op basis van een uitgebreid lifestyle-onderzoek nieuwe typologieën ontworpen waarmee gebruikers van internet in kaart kunnen worden gebracht. De resultaten van het onderzoek “˜digitale huishoudens‘ dat ilse media en Sanoma uitgevers hebben laten uitvoeren door eigen medewerkers en onderzoeksbureau Interview-NSS Synovate laten vijf groepen internetters zien. De verschillende segmenten worden onderscheiden door houding en gedrag cq. de intensiviteit en het enthousiasme waarmee personen gebruik maken van internet en andere digitale toepassingen en apparaten. Ilse media en Interview-NSS vonden de volgende vijf segmenten:
Hulpzoekers ““ Internetgebruikers die zich minder thuis voelen op internet en om die reden minder vaak online zijn en wat vaker hulp inroepen van anderen. Ze hebben doorgaans een wat oudere computer en internetten via een inbelverbinding.
Pretinternetters ““ Internetgebruikers voor wie internet vooral een bron van entertainment is. Ze spelen eenvoudige spelletjes, downloaden muziek en kijken af en toe filmpjes op internet.
Functionele gebruikers ““ Internetgebruikers voor wie internet juist handig is om “˜even iets op te zoeken‘. Een telefoonnummer of informatie over een product waarin men is geïnteresseerd, e-mailen en internet bankieren. Deze groep zet de computer steevast uit na gebruik en internet ook wel eens (graag) een dagje niet.
Frequente surfers ““ Internetten terwijl TV of radio (desgewenst online) aanstaan. Deze groep zet de computer zelden uit en is dagelijks meerdere keren online te vinden. De frequente surfer maakt vooral functioneel gebruik van internet, maar ook voor vermaak weten ze het internet te vinden. De meeste frequente surfers maken gebruik van ADSL.
Technofans ““ Veelal jonge mannen met veel affiniteit voor technologie. De computer is relatief nieuw en middelpunt van alles. Hij gaat niet uit en wordt zeer intensief gebruikt voor alle mogelijke toepassingen. Technofans geven gemakkelijk hun mening online. Ze doen ook van alle segmenten het gemakkelijkst aankopen bij (onbekende) online winkels. Deze groep internetters plaatst het vaakst product reviews op product- en prijsvergelijkingssites als Kieskeurig.nl. Die reviews lezen Nederlanders graag bij oriëntatie voor de aankoop van een product. Ongeveer 45% van de Nederlanders heeft na het lezen van een negatieve review wel eens afgezien van een geplande aankoop.
Digitale huishoudens is een meerjarig onderzoeksprogramma dat bestaat uit steeds nieuwe onderzoeken. Het is vernieuwend in de manier waarop het wordt uitgevoerd: in het kwalitatieve stuk gaan medewerkers van ilse media en Sanoma met een videocamera in de hand op bezoek bij gezinnen in Nederland om met hen te praten over de invloed van digitale media op hun leven. Bevindingen uit de kwalitatieve sessies worden teruggekoppeld en verwerkt in een vragenlijst die wordt uitgezet in het online onderzoekspanel van Interview NSS.
Eind 2006 is gestart met een eerste onderzoek waarin de vijf segmenten zijn onderscheiden. Begin 2007 is daar een onderzoek naar kooporiëntatie en ““gedrag aan toegevoegd. De resultaten worden vandaag gepresenteerd tijdens het Digital Media Event in de Rai en zijn op te vragen bij ilse media.
Reacties