Op de nieuwe site van het Radio Advies Bureau (RAB) meteen al een handig overzicht van allerhande gegevens over de radiomarkt. Daarin ook een overzicht van de tijdsbesteding aan media. RAB heeft hiervoor de Establishment Survey van STIR gebruikt. Reden? Het aandeel van radio is daarin hoger dan in de andere tijdsbestedingsonderzoeken. Ooit maakte ik al ’s dit plaatje:
Daar wordt nu dankbaar gebruik van gemaakt door RAB 😉
Grote verschillen dus tussen de drie onderzoeken. Met name het TV-aandeel van SPOT valt uit de toon. Dit komt door het feit dat SPOT niet naar het radioluisteren op het werk heeft gevraagd. Dat scheelt nogal. De oorzaak van de grote verschillen is verder de manier waarop er gevraagd wordt naar mediaconsumptie. Bij IAB en STIR wordt er gevraagd naar de tijd die men dagelijks besteed. Bij IAB wordt gevraagd hoeveel men gisteren heeft gekeken/gelezen/gesurft. Bij STIR wordt gevraagd “hoeveel besteedt u gemiddeld?” SPOT is op basis van een dagboek. Tot slot wijken ook de onderzoekspopulaties enigszins af. IAB is 15+, STIR is 13+ en SPOT is 20-65.
Terug naar de radiopresentatie (geen woordspeling) van RAB. Daarin een term die ik nog niet kende: reclame-ontwijking. RAB baseert zich op een Engels onderzoek met als titel You Can’t Close Your Ears, waarin de mate van reclame-ontwijking per mediumtype is onderzocht. The results are:
Bron: Clark Chapman Research RAB UK 2006 “˜you can‘t close your ears‘