Helaas kon ik er zelf niet bij zijn vanmiddag, maar SPOT presenteerde een vervolganalyse op het eigen tijdsbestedingsonderzoek. Hieruit zou blijken dat eenderde van de kijktijd van televisie besteed zou worden aan andere activiteiten. De rest van de kijktijd (64%) wordt volgens SPOT puur gebruikt voor het kijken naar de televisie (singletasken). Andere mediumtypen komen er veel slechter vanaf. Kijk maar naar deze tabel:
Bron: SPOT
Volgens SPOT geeft singletasken aan hoe sterk een consument op dat moment geboeid is door het medium en hoeveel aandacht hij/zij er aan schenkt. Een hoge binding en waardering leidt tot aandachtig gebruik van het medium, wat van groot belang is voor de effectiviteit van reclame-campagnes. En: bij bijna alle media wordt een relatief groot deel van de tijd gecombineerd met televisie kijken. Omgekeerd is de overlap van TV met andere media relatief klein. Gedurende 4% van de kijktijd wordt er ook gelezen. In aantallen minuten is deze overlaptijd even groot, maar omdat de kijktijd veel groter is dan de leestijd, neemt de overlap op de totale kijktijd maar een bescheiden plaats in, aldus SPOT. Een ander voorbeeld: tijdens het surfen op internet wordt gedurende 17% van de tijd ook televisie gekeken. Dit komt overeen met ca. 2% van de kijktijd.
Meer getallen staan in deze tabel, waarin (als voorbeeld) 144 minuten per dag TV wordt gekeken, waarvan 11 minuten in combinatie met eten, vijf met huishoudelijk werk etc.
Bron: SPOT
Begin dit jaar presenteerde SPOT het eigen tijdsbestedingsonderzoek nadat het kritiek had op het ‘officiele tijdsbestedingsonderzoek‘ van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP).
De grafieken van de presentatie staan hier.
Waar ik al bang voor was, gebeurt nu. Bij zowel Mediaonderzoek.nl als Adformatie online wordt er heel kort door de bocht verslag van de SPOT-bijeenkomst gedaan.
Deze site meldt: “De rest van de kijktijd (64%) wordt volgens SPOT puur gebruikt voor het kijken naar de televisie (singletasken). Andere mediumtypen komen er veel slechter(!) vanaf”.
Maar is het multitasken bij dagbladen zo negatief? Ook eten wordt hiertoe gerekend. Dus als je je krant leest tijdens het ontbijt ben je aan het multitasken. Is het heerlijke krantje-croissantje-moment een vluchtig communicatiemoment? Dacht het niet.
Ook het krant lezen voor de tv is een voorbeeld; doe je dat een kwartier, dan is dat 50% van de leesduur van de krant en misschien maar 10% van de kijktijd.
Slim van SPOT om het onderscheid primaire/secundaire activiteit niet meer te rapporteren. Want wat zou de hoofdactiviteit zijn als je Het Parool leest terwijl je tv aanstaat?
Beste Erik,
Goed dat je het ziet! De zin “Andere mediumtypen komen er veel slechter vanaf” is ironisch bedoeld. Telkens als SPOT iets naar buiten brengt is TV nummer één, maar dit keer gaan ze wel heel erg ver. Bovendien is in het tijdsbestedingsonderzoek niet goed naar radio gevraagd (werk telt niet mee). Dat scheelt heel veel.
Eigenlijk vind ik het vreemd dat je het officiele tijdsbestedingsonderzoek negeert en bekritiseert en je baseert op een eigen tijdsbestedingsonderzoek en dan met zulke resultaten naar buiten komt. Maar goed, het is de taak en functie van SPOT.
Op planet een reactie op het SPOT-onderzoek.