Zo’n 40% van de Nederlanders is actief op online netwerken zoals Hyves. Hyvers doen dit vooral om contact met vrienden te onderhouden, oude bekenden opnieuw te ontdekken. Aan dit online netwerken wordt gemiddeld 2 uur per week besteed. Dit en nog veel meer blijkt uit een online onderzoek naar trends en ontwikkelingen op internet onder ruim 1.000 respondenten, uitgevoerd door Ruigrok|NetPanel in samenwerking met The Next Web Conference. Klik hier voor de PDF met de resultaten.
De term Web 2.0 is bekend bij slechts 13% van de ondervraagden. 79% heeft er nog nooit van gehoord. Maar dat maakt natuurlijk helemaal niet uit voor het gebruik van 2.0 sites en netwerken. Eén en ander gaat wel ten koste van wat traditionele activiteiten zoals TV kijken (56%), boeken lezen (30%) en kranten/tijdschriften lezen (27%). Vrouwen shoppen en huishouden minder en besteden meer tijd online aan zogenaamde Web2.0 toepassingen. Mannen werken, slapen en sporten minder door internet.
49% van de ondervraagden is 2 tot 3 uur per dag actief op internet. Mannen checken het vaakst hun email en vrouwen praten meer over medische onderwerpen, koken en emotionele ervaringen. Mannen praten over producten, vakkennis en handige links. Dus weer een bewijs dat vrouwen het internet anders gebruiken dan mannen.
Blogs lijken nog steeds niet erg populair. De meerderheid van de ondervraagden zegt nooit blogs te lezen of niet te weten wat blogs zijn. Vrienden en kennissen lezen vaak iemands blog. 1 op de 8 Nederlanders houdt zelf een blog bij om zich te kunnen uiten, plezier te hebben, anderen te informeren, contact te houden of geld te verdienen. ‘k Vraag me wel af of men benul heeft wat een blog is. Heb ik zelf ook nog steeds. Is toch gewoon een website . . .
Gelezen op Adfoblog.
volgens eYe zijn blogs juist zeer bekend. Vreemd . . .