In de Reclameweek van deze week staan redelijk zeldzame cijfers over de conversie van een interactieve televisiecampagne. Zeldzaam in de zin dat je niet altijd inzicht krijgt in het vervolgtraject van televisiecommercials. Dat geldt overigens niet alleen voor interactieve televisie, maar ook voor ‘gewone televisie’. Het betreft een campagne van Holland Casino op SBS6 vorig jaar. De campagne werd uitgezonden via UPC met een potentieel bereik van 500.000 abonnees.
In totaal zagen 46.000 kijkers (9,2% van het potentiele bereik) de commercials van Holland Casino. Door middel van een banner werden de kijkers aangemoedigd de rode knop in te drukken. Zo’n 3.800 kijkers deden dat, oftewel 8,3% van de kijkers. Hiervan lieten 1.600 kijkers een emailadres achter. Dat is 4% van het aantal knopdrukkers kijkers en 42% van het aantal knopdrukkers.
De vraag is of dit nou veel of weinig is. Geen idee! Wat was het aanbod van de commercial, waarom moest men op de rode knop drukken, kon je iets winnen, hoe makkelijk kon je het emailadres achterlaten? Belangrijke vragen en variabelen die de respons en conversie ernstig kunnen beïnvloeden. Daarnaast kunnen tijdstip en umfeld zeer bepalend zijn voor succes. In het verleden (opa vertelt . . . ) zijn omvangrijke experimenten opgezet met direct repons televisie (DRTV). Red button TV is zeer goed vergelijkbaar met DRTV.
Op dit moment voert BVA eveneens experimenten uit met interactieve televisie. Zie ook dit artikel.
“Dat is 4% van het aantal knopdrukkers.”
Correctie: je bedoelt 4% van het totaal aantal kijkers.
Helemaal correct Jeroen. ‘k Zal het snel aanpassen. Weekendwerk is niet sterk 😉
Ik denk dat het veel is en dat de meeste toekomstige adverteerders daar voor tekenen! Veelbelovende resultaten.
Inderdaad veelbelovend, ik ben erg benieuwd naar de uitingen, heb je die toevallig Peter? Of kun je ze even kort omschrijven?
Waarom lieten zoveel mensen hun e-mailadres achter?
Wel belangrijk om je te realiseren dat het rode knop gebeuren nog relatief nieuw is. Zodra veel meer adverteerders het gebruiken, stort de conversie in.
‘k Zal ’s kijken of ik de commercials ergens kan opsnorren. Dan Joetjoep ik ze wel even.
Ach voor kijkers een nieuw fenomeen wat men wel wil uitproberen. In de UK experimenteerd SKY men al jaren met de red button. Populairste dienst is de pizzaboer. Rode knop wordt vooral gebruikt als reminder of boodschappenmandje.
Inderdaad, we lopen wat interactieve tv betreft lichtjaren achter op het VK. En het zal ongetwijfeld met ‘nieuwigheid’ te maken hebben, dat de respons/conversiecijfers van campagnes als die van HC nog zo gunstig zijn. De opzet van de i-commercial van Holland Casino is trouwens hier te zien: http://demo.campaigns.nl/spin2006/hollandcasino_iad/
Fraai speurwerk Allard. Dank, mede namens Ruben. Ziet er nog wel onhandig uit hoor dat invoeren van zo’n emailadres. Zou je ook een default emailadres in zo’n kastje kunnen stoppen?
@Peter, valt wel mee hoor, dat speurwerk. Marcel Kalmeijer van HC is columnist bij ons… Zie: http://blog.adforesult.nl/site/entries/het-zit-op-de-bank-en-het-drukt1/
Ja, je moet wel héél graag willen, als je je e-mailadres op deze manier achterlaat…
@Allard 😉 uit eigen doos . . .
Ik heb de video inmiddels gejoetjoept. Kan ik die hier plaatsen?
Ik zag ‘m net even ‘embedded’ in de reactie staan. Maar nu is-ie weer verdwenen…
Klopt, was een test. Kan-ie?
Heb ’t maar kort gezien, maar volgens mij was-ie prima. Knap trouwens, dat je ‘m zo snel hebt ‘geprocessed’ bij joetjoep. Heb je connecties, of komt het gewoon doordat Amerika nog slaapt…?
‘k Wist niet dat dat van invloed zou kunnen zijn. Nooit moeite gehad met trage joetjoep. Komt-ie dan:
‘k Ben eigenlijk best wel benieuwd naar een eyetrackstudie van deze commercial . . .