In de Reclameweek van deze week staan redelijk zeldzame cijfers over de conversie van een interactieve televisiecampagne. Zeldzaam in de zin dat je niet altijd inzicht krijgt in het vervolgtraject van televisiecommercials. Dat geldt overigens niet alleen voor interactieve televisie, maar ook voor ‘gewone televisie’. Het betreft een campagne van Holland Casino op SBS6 vorig jaar. De campagne werd uitgezonden via UPC met een potentieel bereik van 500.000 abonnees.
In totaal zagen 46.000 kijkers (9,2% van het potentiele bereik) de commercials van Holland Casino. Door middel van een banner werden de kijkers aangemoedigd de rode knop in te drukken. Zo’n 3.800 kijkers deden dat, oftewel 8,3% van de kijkers. Hiervan lieten 1.600 kijkers een emailadres achter. Dat is 4% van het aantal knopdrukkers kijkers en 42% van het aantal knopdrukkers.
De vraag is of dit nou veel of weinig is. Geen idee! Wat was het aanbod van de commercial, waarom moest men op de rode knop drukken, kon je iets winnen, hoe makkelijk kon je het emailadres achterlaten? Belangrijke vragen en variabelen die de respons en conversie ernstig kunnen beïnvloeden. Daarnaast kunnen tijdstip en umfeld zeer bepalend zijn voor succes. In het verleden (opa vertelt . . . ) zijn omvangrijke experimenten opgezet met direct repons televisie (DRTV). Red button TV is zeer goed vergelijkbaar met DRTV.
Op dit moment voert BVA eveneens experimenten uit met interactieve televisie. Zie ook dit artikel.