Internet vergroot aandeel, andere kanalen dalen
Nederlandse consumenten gaven in 2006 € 3,69 miljard uit aan producten en diensten die ze thuis kochten via internet, catalogi, telefoon en/of de post. De thuiswinkelmarkt voor alle verkoopkanalen op afstand heeft daarmee een omzetgroei van 13% behaald ten opzichte van 2005. Internet is verantwoordelijk voor het grootste deel van de stijging; in totaal is in 2006 voor € 2,82 miljard online omgezet. Dat is 28 % meer dan in 2005, toen de omzet € 2,21 miljard bedroeg. In de overige kanalen (catalogi, telefoon, post) daalde de omzet van € 1,04 miljard in 2005 naar € 0,87 miljard in 2006. Dat betekent een afname van 17 %.
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org:
“Dat de omzet van online bedrijven toeneemt, komt onder meer doordat Nederland een steeds grotere online populatie telt. In 2006 ging het om 64% van de bevolking, tegenover 61,4 % in 2005. Bovendien gaan online kopers gaan steeds vaker online bestellen, al dan niet met de catalogus op schoot. Dat zien we ook terug in het gemiddelde bestede bedrag per online koper, dat in 2006 verder is gestegen van € 433 naar € 441 per online koper.”
Aandeel verkoop op afstand 4,43 % van totale detailhandelomzet
Tussen 2003 en 2005 nam de omzet van de detailhandel af ten opzichte van voorgaande jaren. Die stagnatie is voorbij: in de retail steeg de omzet vorig jaar naar € 83,1 miljard (bron: CBS). Dat is 5,3 % meer dan in 2005. Van die € 83,1 miljard, is € 3,7 miljard door de thuiswinkelbranche omgezet. Dat betekent dat de verkoop op afstand 4,43 % van de totale detailhandelomzet voor haar rekening neemt. In 2005 was dit 4,12 %.
Reacties