Een maand geleden constateerden we al een daling van de kijktijd van televisie. Het ging toen om 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Nu, een maand later, blijkt dat de daling ten opzichte van 2006 verder is toegenomen. In onderstaande grafiek de kijktijd per dag over week 1 t/m 17 exclusief de twee weken van de Olympische Spelen.
Bron: Stichting Kijkonderzoek
Het lijkt er op dat naast de effecten van de Gouden Standaard ook het weer steeds meer invloed heeft. Onlangs hebben we de warmste aprilmaand ooit afgesloten en dat heeft blijkbaar invloed op de gemiddelde kijktijd. Het oplopende verschil is in de volgende grafiek weergegeven.
Bron: Stichting Kijkonderzoek
En dan te bedenken dat we vorig jaar ook een WK Voetbal hebben gehad. De daling is voorlopig dus nog niet van de baan.
Denk je niet dat de kijktijd gelijk blijft maar het consumptie gedrag veranderd? Bovendien voetbalevenementen leveren in absolute zin niet veel meer kijktijd op. Wel voor de zender en voor de categorie. Maar ik ben slechts een eenvoudige marketeer. 🙂
Als ik naar de grafieken (cijfers van SKO) kijk zie ik alleen maar een dalende lijn en dat betekent een kortere kijktijd. Of bedoel je met veranderend consumptiegedrag het online kijken en andere manieren die nu (nog) niet binnen het SKO vallen?
yep
Ja, zo kan ik het ook ;-), maar als cijferman kom ik dan even bagage tekort op dit moment. Her en der is wel wat voorhanden, maar ‘k ga meer voor het degelijke werk.
2B continued dus. Goed punt, dat wel . . .
Is er een verband tussen de hoeveelheid geld die in programma’s wordt gestoken en de kijktijd? Zou het aandeel herhalingen in het algemeen of de bezuinigingen bij de publieke omroep in het bijzonder ook nog een effect hebben gehad?
Jeetje Jurjen, je stelt wel vragen hoor hier. Een verband tussen geld en kijktijd en aandeel herhalingen op effect. Geen idee! Wat denk jezelf? Of is er iemand anders die hier een idee over heeft?
Sorry Peter, was kort door de bocht Maar inderdaad ik denk dat de kijktijd zich verplaatst. Met name jongeren kijken ‘anders’. Dat zal je uiteindelijk moeten meewegen en dat is ook precies wat SKO gaat doen per volgende televisieseizoen begreep ik. Misschien wel een posting en een inerview waard?
Dat is het zeker. ’s Kijken waar dat toe leidt.
Overigens wel een aardig verschil met het radio-onderzoek. Daar zit het online luisteren van een bepaalde zender/station wel in de luistercijfers, maar bij televisie dus nog niet. Heeft met de methode van onderzoek te maken. In het radio-onderzoek kruis je kwartieren aan per zender, ongeacht de distributievorm of device waarmee je luistert. Bij televisie is het kijkkastje op de televisie bepalend, ongeacht welke zender/station je kijkt.
Yep en daarme diskwalificeerd het SKO zichzelf eigenlijk. Beetje 0.0 meten terwijl versie 2.0 voorhanden is.
Niet helemaal. Ze testen nu of het mogelijk is om via het geluidssignaal zenders en/of video via andere kanalen en devices te meten.
@Albert: we weten wel dat het consumptiegedrag zich verandert, maar waar dit artikel om gaat is dat de TV an sich minder populair wordt en dat vind ik een mooie ontwikkeling 🙂
Op zich wel logisch dat bij radio de online cijfers wel meegenomen worden en bij TV niet. Radio luisteren blijft immers radio luisteren, ongeacht of het nou via de ether, de kabel of IP komt.
TV kijken via internet bestaat eigenlijk niet, dat is, op een enkele live stream na, veel meer een on demand gebeuren, een heel andere beleving, een andere manier van bewegende beeldjes consumeren.
Online recycling van TV-beelden in statistieken opnemen als zijnde TV-kijken zou neerkomen op het kunstmatig opkrikken van de cijfers. Dan kan je DVD-verkoop van tv-series ook wel gaan meenemen. Diensten als Last-FM en iTunes worden immers ook niet in de radio-luistercijfers opgenomen.
Maurice televisie kijken neemt niet af, ergo de cummulatieve kijktijd neemt toe. Gemak dient de moderne mens zeg maar. Ik en vele andere bekijken misschien wel dagelijks meerdere programma’s via Uitzendig Gemist of iets dergelijks. Soms via Tele2, vaak ook via de website. Verloren cijfers die zullen laten zijn dat televisie content anders geconsumeerd wordt.
Albert,
Ik heb het niet over “Tv kijken” maar heb het over het fysieke kastje en dat kastje wordt minder populair!
Eens?
Nee Maurice dat begrip is juist aan revisie toe. TV kijken is niet alleen meer het kastje aan de muur.
Beeldschermconsumptie?
Albert,
Dat klopt wel, alleen vind ik het niet onbelangrijk om er rekening mee te houden dat het kastje in de huiskamer minder aandacht krijgt.
Peter,
wel eens video bekeken zonder beeldscherm? 😛
😉 maar er is meer te doen op een ‘beeldscherm’ dan alleen maar video kijken. internet, mail, gaming etc. dat bedoel ik. concurrerende activiteiten t.o.v. televisiekijken zeg maar. daar komt uitgesteld kijken dan bij.
totaal irrelevant in de wereld van televisie 2.0 Maurice
Vind het niet irrelevant! Een consument zit namelijk verschillende achter zijn computer beeldscherm ivm een tv-kastje. Relevant voor adverteerders en voor contentmakers.
verschillend*
ivm = in vergelijking met
Maurice, het maakt niet uit op welke stoel je een pizza eet. Het blijft een pizza zowel thuis als in het restaurant. Televisie kijken is bewegende beelden consumeren met bij voorkeur wat geluid erbij. Daarom moet je deze verschillende vormen generiek meten en niet appart. Maw hoeveel pizza’s worden er consumeerd en niet waar.