Uit het laatste onderzoek Radio Basisondervraging 2006 uitgevoerd door Intomart GfK, blijkt dat er in 2006 meer naar radio geluisterd is dan in 2005. De luistertijd is in 2006 met 5,6% gestegen van 21,5 uur per week in 2005 naar 22,7 uur per week in 2006. De groei van de luistertijd wordt dan ook vrijwel volledig verklaard door het online luisteren naar radio. Het luisteren via FM of via andere traditionele manieren is stabiel gebleven, maar online luisteren steeg met ruim 20%. “Dus dan moet de gestegen luistertijd wel door online komen”, zo stelt George Bohlander (directeur RAB) desgevraagd.
Let wel dat online radioluisteren niet per se het luisteren naar de Nederlandse stations hoeft te zijn. Dat kan ook een Braziliaans jazzstation of Japans hardrockstation zijn. In het onderzoek is gevraagd of men wel eens online radio luistert en zo ja hoe lang. Hieruit bleek dat 23% dat wel eens doet. Een jaar geleden was dat nog 19%.
Uit hetzelfde onderzoek blijkt, dat een op de vijf Nederlanders wel eens een website bezoekt naar aanleiding van een webadres in een radioreclame.
George Bohlander: “˜Het onderzoek bevestigt, dat radio zich steeds meer gaat ontwikkelingen tot een multimedia platform. Internet blijkt een prima platform te zijn voor radio en zorgt voor een stijging in de mediatijdbesteding. Radio is een belangrijke aanjager voor online campagnes en samen vormen zij een sterke combinatie‘.
Heel interessant. Is het rapport ergens in zijn volledigheid te lezen?
gr
Misschien even contact opnemen met Rab?