gaat huis-aan-huis. Normaal staat dat voor een verspreiding van zo’n 6 miljoen exemplaren, maar in dit geval wordt een voorzichtig begin gemaakt met 200.000 exemplaren om zo op te stomen naar 700.000. De Pers neemt als eerste gratis dagblad de stap naar de particuliere brievenbus, hetgeen in andere landen om ons heen al heel gewoon is. Neem Denemarken. Daar vechten zes titels om hun positie in de markt, die nog niet eens de helft is van onze marktomvang. En die is al niet groot.
Volgens een verslag op Cebuco.nl gaat het in de Deense markt van gratis dagbladen om de langste adem: “Er is daar (Denemarken) een situatie met vreemde uitwassen ontstaan zoals het dagelijkse verlies van een half miljoen euro en de stagnerende distributie te wijten aan een bezorgercorps uit Polen die hun loon doorgaans direct omzetten in bier.”
Het Cebuco schreef het verslag naar aanleiding van een congres over gratis dagbladen dat in februari werd gehouden in Kopenhagen. Het congres gaf volgens Cebuco vele goede voorbeelden van een nieuwe generatie gratis kranten. Ieder met een eigen aanpak. Als voorbeeld wordt Sportzeitung genoemd, die in Duitsland uitsluitend exclusief via Lufthansa te verkrijgen is. Dat levert gegarandeerd een exclusief lezerspubliek op, aantrekkelijk voor adverteerders. De Italiaanse krant E-Polis heeft een volledig eigen aanpak en bouwt zijn netwerk stad voor stad op waarbij de lokale content een belangrijk USP vormt.
Of de Deense case een voorbode is voor de Nederlandse dagbladenmarkt valt volgens Cebuco te betwijfelen. Met zoals gezegd zes titels op een markt half zo groot als Nederland liggen de verhoudingen natuurlijk anders. Een belangrijk verschil met de Nederlandse situatie is huis- aan-huisverspreiding van de meeste titels. Door een slechte voorbereiding en een geringe capaciteit is die bij de Denen ook nog eens zeer gebrekkig. Los daarvan is de redactionele aanpak verschillend; De Pers en De Dag lijken voor vernieuwende concepten te kiezen, terwijl in Denemarken alle partijen zich met een vergelijkbaar product op de massa richten. Hoewel de keuze ruim is, lijkt de consument er daar bekaaid vanaf te komen. Gezien de teleurstellende bereikcijfers laten zij zich blijkbaar niet dwingen meer van die uitwisselbare titels te lezen.
Erg benieuwd hoe de Nederlandse markt zich nu verder ontwikkelt met De Pers in de brievenbus en De Dag die binnenkort ook nog verschijnt.
Zie ook dit artikel op NRC Next.
Grappig, ons bureau heeft al eens een x een pilot gedraaid om ‘de spits’ gratis of tegen geringe abonnementsprijs te laten bezorgen. Nu doet ‘de Pers’ het dus. Erg slim, want er is veel animo voor!
Ben de laatste tijd nogal zoekende naar een behoorlijke krant. Jaren abonnee geweest op het AD en kort op de Telegraaf. Zodra de Pers bij mij op de deurmat valt, is dat zoeken teneinde. Kwalitatief doet deze krant niet voor eerder genoemde onder. En ja, ik blijf natuurlijk een Hollander !