Vanmorgen op Emerce een samenvatting van een onderzoek onder adverteerders en mediabureaus over de betrouwbaarheid van webstats in combinatie met ad-impressies (wat een zin . . .). Het onderzoek is uitgevoerd door het Audit Bureau of Circulation (ABC) en heeft als conclusie dat er behoefte is aan een onafhankelijk instituut dat webanalytics levert aan de adverteerdermarkt. Als dat het geval is gaan adverteerders meer geld uitgeven aan online advertising.
Laat ABC nou net dat onafhankelijke instituut zijn. Oftewel, wij van WC Eend adviseren . . .
Het onderzoek is uitgevoerd onder 85 adverteerders en krap 200 bureaus en legt stap voor stap uit dat de markt voor online advertising groeiende is en dat adverteerders hierdoor steeds meer behoefte krijgen aan goede statistieken rondom hun campagnes. Een groot deel van de adverteerder is er van overtuigd dat ze wel eens betaald hebben voor impressies die nooit zijn afgeleverd. Bovendien geeft 68% van de adverteerders aan dat zij liever op een website adverteren die geaudit wordt dan op een niet-geaudite website. Ja, hè hè.
Dus – zo gaat ABC verder – exploitanten die zich laten auditen zullen een grotere ‘willingness’ tegemoet zien ten aanzien van de inkoop van campagnes.
De PDF van het onderzoek vindt u hier.