Het MWG-congres 2007 loopt ten einde, tijd voor een kleine samenvatting. Maar niet voordat ik een overzicht heb gegeven van de laatste middagsessie. De eerste helft werd net als gisteren verzorgd door PINC, wat staat voor people, ideas, nature en creativity. De bijdragen hadden allen weinig met media van doen, maar zeer amusant om naar te kijken of – in het geval van de tweevoudig wereldkampioen kunstfluiten – te luisteren. Of een mevrouw uit Zwitserland die een echte ideeënfabriek heeft. U wilt iets, zij bedenkt samen met een heel team ideeën. Uniek in de wereld.
Uniek was ook de Engelsman Robert Swan (foto) die zowel de Noordpool als de Zuidpool te voet heeft ‘bedwongen’. Voor mij was hij het absolute hoogtepunt van het congres. Wat een verhaal, wat een man, wat een drive, wat een storyteller.
Door dit fantastische verhaal viel de bijdrage van Chris Dijk (The Garage) wat in het niet. Hier ging het weer over media-achtige zaken en hoe je met een event een story kan vertellen. Had een betere plek in de programmering verdiend.
Carl Rohde (Signs of the Time) sloot de middag en het congres af op een manier zoals we dat kennen. Een collage van foto’s en ad’s vliegt in een hoog tempo door het beeld en Carl vertelt er rustig zijn verhaal bij. Over vier kristallisatiepunten: wellness, ontstressen, personal touch en co-creativity. Veel van het materiaal en inzichten zijn afkomstig van Coolhunts, het mondiale netwerk waarmee Carl de trends in de gaten houdt.
Een samenvatting dan. Kort. Storytelling, daar ging het over. Je moet als merk een goed verhaal hebben en geen lulverhaal, dat was feitelijk de conclusie van de eerste dag. Open deur? Kan. Logisch? Ook.
De tweede dag bracht ons in de ochtend al verder. Een stuk verder zelfs. Zowel Jeroen de Bakker als Aaron Quirc gaven aan dat een hogere vorm van storytelling te verwezenlijken is als consumenten een verhaal gaan vertellen over jouw merk. En dat doen ze volop. Via YouTube, blogs of andere kanalen. Marco Derksen gaf de kracht van de blogoshere al aan. Luister naar die blogs en ga de dialoog aan. Meng je in het verhaal. Doe je dat niet, dan raak je de controle kwijt. Niet alleen over de communicatie, maar ook over je merk. Moet je een nieuw verhaal verzinnen. Een heel goed verhaal zelfs.
Graag tot volgend jaar op het MWG-congres!
Klik hier voor alle verslagen van het congres.
Dank voor je verslagen Peter; met plezier gelezen!
Volgend jaar reken ik erop om erbij te zijn.
Dat storytelling hot is in de mediawereld is voor de insiders geen verrassing, maar of het 2 dagen vertellen waar is? Aan jouw verslagen merk ik dat het een beetje te veel van het goede was.
De kracht van een goed verteller zit imho in zijn interactie met de toehoorders en dat kwam er dus vooral bij Marco en bij Jeroen/Aaron uit. Het vertellen van een massamediaal verhaal is daarmee nog een hele kunst?
Ik vraag me ook steeds meer af in hoeverre massamediale verhalen te redigeren en te controleren zijn.
Dat is volgens mij het hele punt. Als contenteigenaar of communicator maak je en sterk verhaal. Een eerlijk verhaal. En vervolgens laat je de consument ermee aan de haal gaan.
Hoe beter en eerlijker het oorspronkelijke verhaal, hoe leuker en betrokkener de gelieerde/gemashte/UGC verhalen.
Ofwel, durf los te laten.