Na de lunch moet de organisatie gedacht hebben: “U komt voor stories, u krijgt stories.” Als eerste mocht de oud wereldrecordhouder ‘land speed’ Richard Nobles zijn verhaal kwijt. Het had weinig van doen met media, maar daarom niet minder boeiend. Tien jaar geleden was hij projectleider van het team dat vandaag de dag nog steeds het record heeft met 763 mijlen per uur. Over een zandvlakte. Met twee raketten aan weerszijden van een smal autootje. Daarna beklom een Zwitser uit Bern het podium met een passie voor beren. Ik verzin het niet, Bern en beren. Ook een verhaal met een zeer laag mediagehalte, maar zijn films en foto’s over de beren in Alaska waren spectaculair. Conclusie van zijn verhaal was eigenlijk: als je op drie meter afstand van een zo’n beer staat moet je niet gaan rennen. Blijf staan en imponeer de beer.
Fay Lovsky vertelde het verhaal over de theremin, de voorloper van de hedendaagse synthesizer en opvolger van de zingende zaag. Aardig om te horen, maar ook hier geen media. Dan CNN. De aangekondigde Nick Wrenn liet zich vertegenwoordigen door ene Sonja, die maar net boven de glasbak op het posium uitkwam. Hoe maak je een verhaal bij CNN, dat was de insteek. Een droge opleessessie, dat was het eigenlijk. De spetterende intro (een promofilm van CNN) beloofde meer. Het was goed om te zien dat Sonja tijdens het vragenstellen helemaal los kwam en eigenlijk heel aardig leek.
Tot slot van de lange sessie Marco Derksen van Marketingfacts. De kracht van het bloggen (u leest nu een blog) werd hierin duidelijk geïllustreerd. Ik zal na dit congres de presentatie aan Marco vragen, of in ieder geval een link daarnaar op zijn weblog (Inmiddels is-ie binnen). Goed verhaal met heldere voorbeelden en wat de blogosphere kan doen voor je merk. Zijn verhaal was: luister naar de blogs en ga de conversatie aan. Je kunt blogs niet negeren.
Heb je inmiddels een pdf van mijn presentatie gestuurd!
Dank je Marco. Hij staat hier inmiddels.