Volgende week donderdag en vrijdag vindt in Noordwijkerhout weer het jaarlijkse congres plaats van de MWG. Vorig jaar bood MWG een medicijn tegen gripverlies (op de consument), dit jaar staat het tweedaagse congres in het teken van ‘Storytelling’. Een groot aantal sprekers zal ons wegwijs maken in dit thema waaronder Kluun, Rick Engelkes, Marco Derksen, Peter Kloprogge en Carl Rohde.
Net als vorig jaar zal Mediaonderzoek.nl na elke sessie verslag doen van de presentaties, zodat de thuisblijvers goed op de hoogte blijven van het gebodene.
MWG geeft zelf als uitleg bij het thema Storytelling:
“Merken, verhalen en media zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een merk zonder verhaal is geen merk en een verhaal zonder media bereikt de consument niet. Voor dit congres hebben we gekozen voor het thema story-telling. Een thema met veel facetten dat naadloos aansluit bij de geest van de tijd. Een tijdperk dat gekenschetst wordt door technologische ontwikkelingen die elkaar in rap tempo opvolgen, de versnippering van het medialandschap en mondige consumenten.
Meer dan ooit dien je met een verdomd goed verhaal te komen, wil je de aandacht van de consument vangen en vasthouden. Waar je vroeger uitsluitend met een substantieel budget op een betrekkelijk eenvoudige manier een miljoenenpubliek kon bereiken, heb je nu een ingewikkelde multichannel strategie nodig. Echter, het lukt een enkeling ook met niet meer dan een zolderkamertje, een internetverbinding en een knap verhaal.
Over de onmetelijke kracht van het verhaal en de rol die de media spelen bij het aan de man brengen ervan gaat dit congres.”
Een heel verhaal . . .
Kracht van storytelling is toch juist om het kort en boeiend te houden?
Twee dagen congres is te lang?
Alleen die aankondiging al. Maar de thematiek van storytelling vind ik wel goed. Het is echt “hot” marcom-land op dit moment. Het verweven van een goed verhaal (eerlijkheid) in je communicatie is een hele kunst.
Maar ja, het is voor een deel mijn vak, dus misschien ben ik iets te kritisch.
Ik zal proberen de reportages kort en bondig te houden 😉
en vooral: relevant (nog zo’n toverwoord).
Tuulijk wel benieuwd naar je oordeel Gijsbregt 😉
Ga me er vandaag in storten, was vorige week in Frankrijk.