Op Marketing Online een samenvatting van een onderzoek naar het gebruik van oude en nieuwe media in hedendaagse gezinnen. Zo‘n gezin leest dankzij internet en de mobiele telefoon geen papieren kranten en geografische kaarten meer, maakt geen gebruik van ouderwetse woordenboeken, onthoudt geen telefoonnummers meer en vindt correct spellen niet echt belangrijk. Televisie dient vooral ter ontspanning en als babysitter.
Het onderzoek is in opdracht van Nickelodeon (onderdeel van MTV) uitgevoerd van september 2006 tot december 2006. Het ondervroeg ouders van kleuters tot en met 14-jarigen en kinderen van 6 tot en met 14, over het gebruik van televisie, digitale videorecorders, video on demand, internet, mobiele telefoons, videogames en mp3spelers. The Digital Family, zoals het onderzoek genoemd is omvat focusgroepen, telefonische interviews, interviews met groepen vrienden en onderzoek onder een speciale groep ouders en kinderen die gedurende een bepaalde tijd geen gebruik mochten maken van televisie, mobiele telefoons en internet. Daarnaast is data van Nielsen Media Research ingevoegd.
Een aantal uitkomsten:
– Internet blijkt niet ten koste te gaan van televisie kijken. Het aantal uren dat men televisie kijkt, is sinds 2002 nog eens met twee uur per week gegroeid.
– Televisie is tegenwoordig meer een relax-instrument, iets waar je met de hele familie naar kunt kijken, maar dient vaak ook als ‘babysitter’.
– Televisie wordt het meeste gemist in de groep mensen die gedurende een bepaalde periode geen tv, internet en mobiele telefoons mochten gebruiken, “˜…want dat apparaat zorgt er voor om even te ontspannen‘. ““
Het internet heef er juist voor gezorgd dat het onderscheid tussen prive en werk minder is geworden.
– Moderne families zijn sterk afhankelijk van internet en mobiele telefoons. 98% van de ouders is minstens eenmaal per week online, en spendeert 33,5 uur per maand online. 71% van de kinderen is eenmaal per week online en spendeert 19 uur en 20 minuten online per maand.
-De groei van breedbandpenetatrie zorgt met name voor veranderend gedrag. In de groep die een tijdje zonder de moderne gemakken zat, misten veel ouders en kinderen het internet om even snel informatie te kunnen zoeken, huiswerk te maken en in contact te blijven met vrienden
Meer uitkomsten zijn te vinden bij Marketing Online.
“˜k Ben wel benieuwd naar de uitkomsten van een Nederlandse variant van dit onderzoek. Ilse media heeft vorig jaar een begin gemaakt met een zeer uitgebreid onderzoek naar de Digitale huishoudens, waarin de invloed van digitale media op kennis, houding en gedrag is gemeten. “˜k Heb al wat voorkennis en het ziet er veelbelovend uit. Binnenkort komt ilse media met de eerste rapportage naar buiten.