Uit een grootschalig onderzoek van Mediabrands Marketing Sciences, BAV en Sanoma komt naar voren dat wij onze eigen partner het meest vertrouwen. Je zou een score van 100% verwachten, maar de teller blijft steken op slechts 70%. Dat is overigens wel de hoogste score. Media, politici en banken moeten met minder genoegen nemen. In totaal zijn 1.000 Nederlanders ondervraagd en is de jarenlange data van BrandAsset Valuator (BAV) geanalyseerd en vergeleken met de resultaten. De onderzoekers komen tot een herwaardering van het begrip vertrouwen en urgentie voor merken om te investeren in positieve ervaringen en user experience. Voila!
Social media meest gewantrouwd
Het vertrouwen in bedrijven, media, overheden en NGO’s daalt sinds 2008 wereldwijd. Wanneer gevraagd wordt in welke mate Nederlanders bepaalde personen, politieke partijen en media betrouwbaar vinden, blijkt dat sociale media over het algemeen het laagst scoren. Gemiddeld gaat slechts 11% ervan uit dat berichten op Twitter te vertrouwen zijn. Uit de BAV-data blijkt eveneens dat het merk Twitter door de consument beschouwd wordt als minst ‘eerlijke’ social mediamerk, zelfs na Facebook. Het blijkt dat vooral jongeren aangeven minder vertrouwen in social media te hebben gekregen en dat vooral jonge vrouwen.
Ook bankiers en politici genieten een lage betrouwbaarheid. Wel is het zo dat het vertrouwen in bankiers en politici groter is onder jonge mannen en vrouwen (15-24 jaar) dan bij oudere leeftijdsgroepen. Bankiers en politici hebben qua vertrouwen de meeste schade gelopen in de oudere leeftijdsgroepen.
Leeftijd
Leeftijd speelt dus een rol met betrekking tot vertrouwen. Ouderen vertrouwen de media meer, jongeren de politici en bankiers. De eigen partner wordt door iedereen het meest vertrouwd, met zoals gezegd een score van (slechts) 70%.
Nepnieuws
Mensen maken zich het meest zorgen om de opkomst van nepnieuws, vooral ouderen (50-65 jaar). Deze groep gaat ook kritischer om met informatie op productverpakkingen, reclameboodschappen en letten meer op de bron van nieuwsberichten. Deze kritische blik op nieuws en de afkomst van nieuws blijkt ook uit het feit dat 50% aangeeft altijd de bron van het nieuwsbericht te checken, om te bepalen of deze betrouwbaar is.
Vertrouwen verschilt per kanaal en onderwerp
Voor verschillende informatie worden andere informatiebronnen betrouwbaar geacht. Websites en tijdschriften zijn de betrouwbaarste informatiebronnen op het gebied van voeding, gezondheid, kleding, reizen, nieuws, entertainment, actualiteiten, sport en persoonlijke verzorging. Interessant is dat op het gebied van uiterlijke verzorging YouTube ook een betrouwbare bron is. Gaat het om uitgaan dan zijn Facebook en Instagram ook betrouwbare bronnen.
Vertrouwen in advertenties
Het vertrouwen in advertenties is redelijk hoog. Vooral jonge mannen (15-24 jaar) vertrouwen reclameboodschappen: 21% vindt Internet advertenties betrouwbaar, 30% TV advertenties, 33% advertenties in tijdschriften en 21% van de jongeren beschouwt advertenties op Facebook betrouwbaar.
Vertrouwen is iets wat zich op lange termijn opbouwt en wat zich, eenmaal verloren, niet snel herstelt. Dus het spreekwoord klopt: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Meer (betrouwbare) uitkomsten staan in deze rapportage.