Print is dood, leve print

Het gaat niet goed met print. Dat is geen nieuws, maar een feit. Maar dat weerhoudt de branche er niet van om een 146 pagina’s tellende presentatie te publiceren, waarin de uitgeefsector uitgebreid in ‘beeld’ wordt gezet. De PDF is hier te downloaden en kan qua facts & figures de strijd aan met Mediafeitenboekje, dat twee weken geleden uitkwam. Het NUV is erin geslaagd om tal van gegevens ordentelijk en visueel aangenaam op een rijtje te krijgen, uitgesplitst naar magazine media, nieuwsmedia, algemene uitgevers en educatieve uitgevers. Samen goed voor een omzet van € 2,7  miljard. NUV claimt hiermee de grootste sector te zijn binnen de media- en entertainmentindustrie en voelt zich hierin gesteund door de cijfers van PwC (Entertainment & Media Outlook) en de groei van digital. Gemiddeld komt in 2016 17% van de omzet van digitale uitgeefproducten, met uitschieters bij media voor vak en wetenschap (59%!) en educatieve uitgevers (23%).

De branchepresentatie strooit met big numbers. Naast de omzet van € 2,7 miljard zien we de jaarlijkse oplage van magazines (472 miljoen), dagbladen (949 miljoen) en algemene boeken (41 miljoen). Daarbij komt dat reclame in printmedia als meest betrouwbaar wordt gezien, gevolgd door televisie. Beide 80% of meer. Ter vergelijking: online banners en reclame op een smartphone scoren allebei 39%.

Alle big numbers ten spijt, er is ook te zien dat er ten opzichte van een paar jaar geleden flinke bedragen zijn verdwenen en dat die maar voor een deel digitaal terugkomen. We zagen dat eerder in deze analyse. Daarbij komt dat ook nog een zo’n 4.000 mensen hun heil elders hebben moeten zoeken als het gaat om hun baan of carrière in de uitgeefsector. Onderstaande de kerncijfers op een rijtje.

Samenstelling: Mediaonderzoek.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *