Afgelopen maart kwamen Sanoma (toen nog met SBS) en onderzoekbureau SAMR (SmartAgent MarketResponse) naar buiten met de BSR Quality Planner. Dat is een interactieve tool die kwalitatieve mediaplanning met de waarden van meer dan 150 merken mogelijk maakt. Nu hebben Sanoma (zonder SBS) en SAMR een kekke feature erbij bedacht, namelijk een hologram die op basis van Augmented Reality (AR) de uitkomsten in 3D kan weergegeven. Hoe koel is dat? De Academy for Digital Entertainment (ADE) van NHTV University of Applied Sciences heeft de hologramtechnologie gebruikt om de planningstool met een extra dimensie te kunnen inzetten. Hierbij is gebruikt gemaakt van de Microsoft HoloLens. De BQR Quality Planner is ’s werelds eerste segmentatiemodel waarbij AR wordt gebruikt om de resultaten te presenteren.
Drie dimensies
Een segmentatiemodel wordt doorgaans in een 2D-assenstelsel weergegeven. Dat was ook het uitgangspunt bij de eerder gelanceerde tool van de BSR Quality Planner. Het Brand Strategy Research (BSRTM)-model telt echter nog een derde as, die nu in de nieuwe AR-versie zichtbaar is.
De ‘ruimte’ van BSR Quality Planner kan gezien worden als een driedimensionale betekenisruimte, die gevormd wordt door de begrippen die gebruikt zijn om de 150 onderzochte merken te typeren. In de 3D-ruimte, waarin de gemeten merken geplot kunnen worden, krijgen de drie assen een plek:
-
- Psychologische dimensie: van introvert (bedachtzaam) naar extravert (enthousiast)
- Sociologische dimensie: van ego georiënteerd (sterk karakter, succes, daadkracht, leidinggevend) tot meer sociaal georiënteerd (gewoon, vriendschap, gezellig)
- Gedragsmatige dimensie: van ‘eigenzinnig gedrag’ tot ‘norm-aangepast gedrag’ (respectvol, verdraagzaam, solidariteit)
Onderzoek
Voor de totstandkoming van de BSR Quality Planner is grootschalig onderzoek verricht naar ruim 150 product- en mediamerken onder een n van 7.000 consumenten. De beoordelingen vonden plaats aan de hand van een op het BSR-model gestoelde vragenlijst. Voor elk merk is binnen de eigen productcategorie gemeten welke positie het binnen het BSR-model inneemt en hoe het associatienetwerk van eigenschappen/waarden er voor dat merk uitziet. Die positie van de merken is door de nieuwe technologie in 3D te visualiseren.
Dennis Hoogervorst (foto), Senior Consultant B2B Strategy & Insights bij Sanoma: “Toen ik hoorde dat het BSR-model eigenlijk een derde as telt die meestal niet gebruikt wordt omwille van een duidelijkere weergave, werd meteen het idee geboren om met Virtual Reality aan de slag te gaan. Deze techniek maakt een overzichtelijke 3D-weergave immers wél mogelijk.”
Dr. Marnix van Gisbergen, Professor Digital Media Concepts aan de Academy for Digital Entertainment (ADE): “Bij AR draait het om het creëren van een nieuwe context op basis van veranderingen in perspectief en nabijheid tussen object en kijker. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om merken vanuit nieuwe invalshoeken te observeren en ervaren”.