Mediafeiten op een rij

Nou, daar is-ie weer. De nieuwe editie van het Mediafeitenboekje is een feit. Editie 2017 lag eind vorige week in de bus en telde net als vorig jaar weer ruim 200 pagina’s boordevol content. In alle bescheidenheid heeft Dentsu Aegis het eigen hoofdstuk ‘DAN DNA Tools’ ingewisseld voor een nieuw hoofdstuk ‘Data’ en is de volgorde her en der wat gewijzigd, maar het resultaat is net als voorgaande 21 edities weer verbluffend. Hoe krijgen ze zoveel geüpdate informatie in zo’n klein pokke pocketboekje? Neem nou onderstaande grafiekjes. Zo helder, zo inzichtelijk.

In de eerste grafiek zie je profielen van de 12 grootste TV-zender weergegeven naar leeftijd en geslacht. Hoe groter de bol, hoe groter de zender in kijkdichtheid/zenderaandeel. Opvallend zijn de grote bollen aan de rechterkant. Volgens het jaarrapport van SKO zijn NPO 1 en 2, SBS en RTL 4 de vier grootste zenders met een gezamenlijk aandeel van 50% in 2016. Die bepalen dus voor een belangrijk deel het profiel.

Bron: SKO/MBS, 2016, tijdvak 02:00-26:00 uur

Voor de 18 voornaamste themazenders is ook een grafiek afgedrukt en die ziet er dan zo uit:

Bron: SKO/MBS, 2016, 02:00-26:00 uur

Blijkbaar zijn de themazenders veel beter in staat om specifiekere doelgroepen te bereiken, danwel meer spreiding naar leeftijd en geslacht in hun bereik aan te brengen. Maar ja, daar zijn het ook themazenders voor.

Radio lijkt wat dat betreft een beetje op de themazenders op televisie. Een flinke spreiding naar leeftijd en geslacht en bovendien een paar grote zenders aan de ‘linkerkant’ van de grafiek.

Bron: Radio Report, 2016, tijdvak 07:00-19:00 uur, doelgroep 10 jaar en ouder.

Het zijn slechts een paar voorbeelden en zo staat het Mediafeitenboekje 2017 vol met grafieken, tabellen, commentaren, ontwikkelingen en verwijzingen naar allerlei bronnen. Bestellen kan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *