Vorige week publiceerden Universal Media en MSN een onderzoek naar de invloed van umfeld op de effectiviteit van campagnes. Het meest sterke verband was die van ‘passendheid’ dat positief correleerde met de houding ten opzichte van de online uiting.
Vandaag komt er een bericht voorbij van DQ&A waaruit blijkt dat umfeld wel degelijk invloed heeft. In samenwerking met MSN, Memo2 en KPN voerde DQ&A diverse experimenten en onderzoeken uit en kwam tot de conclusies dat de effectiviteit van een campagne mede onder invloed van umfeldplanning met tientallen procenten omhoog kan. Een uitleg.
Om de verhoogde effectiviteit aan te tonen werkt DQ&A met Boomerang, een tag die cookies plaatst bij bezoekers van een bepaalde site of pagina. Op die manier is vast te stellen wie wanneer op welke pagina is geweest. Die informatie wordt opgeslagen in zgh. cookielijsten en gebruikt voor het targeten van campagnes. De methode lijkt te werken. De uitkomsten liegen er niet om:
– De clickratio van ‘Boomerang’-campagnes ligt gemiddeld 38% hoger
– De reclame herkenning van Boomerang campagnes ligt gemiddeld 20% hoger
– De geholpen naamsbekendheid van Boomerang campagnes ligt gemiddeld 5-10% hoger
Bovenstaande resultaten zijn vergeleken met campagnes die niet getarget zijn en op de homepage hebben gedraaid of run on site (ros). Verder geeft DQ&A aan dat een campagne binnen een specifiek umfeld altijd betere resultaten biedt voor zowel branding als actiegerichte campagnes. Er is sprake van een extra versterkend effect als de juiste doelgroep binnen het juiste umfeld aanwezig is.
Toch opvallend dat MSN aan beide onderzoeken heeft meegedaan, maar met verschillende resultaten komt. Daarnaast vind ik een nadeel dat dit onderzoek bedrijven kan aanzetten om alleen in de juiste umfelden te adverteren, waardoor je volgens mij je doelgroep beperkt. Advertenties buiten umfeld mogen dan volgens dit onderzoek minder doen, maar ze leveren wel additioneel bereik op.
Jammer dat in de kop niet staat dat het hier om Umfeld bij internetreclame gaat. Is dat zo logisch dan? Voor tijdschriften kennen we het Umfeldeffect uiteraard allang, maar geldt het ook voor televisie?
Het lijkt mij overigens juist doel van adverteerders de doelgroep zoveel mogelijk te beperken, tot alleen die personen bereikt worden die echt in jouw product geinteresseerd zijn. En dus iets met je boodschap doen. Wat heb je aan bereik als je geen effect sorteert?
Je hebt helemaal gelijk Esther: het gaat hier om ‘online umfeld’.