Foldernieuws

Veel foldernieuws vorige week. NOM Media kwam met de nieuwe Folder Monitor, met daarin het bereik en waardering van ‘ongeadresseerde brievenbusreclame’ en tijdens het congres over deze vorm van reclame werd de jaarlijkse Folder Vakprijs uitgereikt. Gelukkige winnaar tijdens de tiende uitreiking was Leen Bakker. Karwei ontving een oeuvreprijs in het kader van dit tweede lustrum en Suitable ontving een prijs voor het feit dat zij het meest initiatiefrijk en veelbelovend zijn in folderland. Genoeg te beleven dus in de brievenbus, maar vooral ook digitaal. Het blijkt dat de e-folder een hele andere functie geeft dan de papieren folder.

In de publicatie over nieuwe onderzoek (n = 6.616) naar de beleving van folder staat dat het op de hoogte zijn van aanbiedingen en het bepalen waar iets te koop is de meest genoemde redenen zijn om fysieke en digitale folders te bekijken. Het verschil tussen die twee is dat de papieren folder in hoge mate ter ontspanning wordt gelezen, terwijl de digitale folder meer gebruikt wordt om producten te vergelijken en informatie over producten op te zoeken.

Uit de cijfers van 2017 blijkt dat het papieren bereik daalt en dat de digitale folder aan terrein wint. Per saldo stijgt het bereik van de folder, maar dan wel onder aanvoering van digital. What else is new . . .

Bron: NOM, samenstelling Mediaonderzoek.nl

Volgens de DDMA Businessgroep Verspreidingen, opdrachtgever van het onderzoek, laten de onderzoeksresultaten zien dat met 41% de folder het belangrijkste medium is voor hulp bij aankoopbeslissingen. Bij 43% van de huishoudens bepalen folders het boodschappenlijstje, de helft van alle folderlezers koopt regelmatig een product uit een folder. De fysieke en digitale folder is daarmee een krachtig (communicatie-) middel dat aanzet tot actie.

De Folder Monitor 2017 is uitgevoerd door GfK en ten opzichte van de vorige editie aanzienlijk uitgebreid. De resultaten zijn representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder met toegang tot internet, folderlezers én niet-folderlezers.

In deze infographic staan de resultaten van het onderzoek nog een keer op een rijtje. Opvallend is dat daar 59% wordt genoemd bij het lezen van de papieren folder, maar in de tekst op de DDMA-site wordt 55% genoemd. Het eerste cijfer is afkomstig van de vraag: leest u wel eens een papieren folder ja/nee. De 55% is een optelling van de titels en merken die gemeten worden in het onderzoek. Ik zou één cijfer publiceren voor de helderheid, maar goed dat is aan de afzenders.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *