Social gegroeid voor tijdschriftmerken

Bij de Magazine Media Associatie (MMA) houden ze keurig bij hoeveel likes en volgers de verschillende magazinetitels verzameld hebben via de verschillende sociale kanalen. Elk kwartaal komt er een nieuwe versie van de Social Media Monitor en uit de laatste versie (Q1 2017) blijkt dat er sprake is van 4% groei ten opzichte van het kwartaal ervoor. Vooral het aantal volgers op Instagram (+14%) en YouTube (+11%) nemen fors toe. Ondanks deze groei blijkt dat Facebook nog altijd de grootste magneet is van likes en volgers. Het aandeel bedraagt 53%, wat staat voor 4,9 miljoen likes/volgers. Twitter is met 1,8 miljoen een goede tweede met een aandeel van 20%.  Instagram moet genoegen nemen met een derde plek en een aandeel van 18%. De data is gebaseerd op de likers/followers van zo’n 100 magazine merken. De monitor is nu voor de derde keer gepubliceerd.

De meest populaire magazine merken op social media blijven Voetbal International, LINDA. en ELLE. De sterkste toename van het aantal likes/volgers is zichtbaar bij de merken Stoer!, AD Magazine, Historisch Nieuwsblad, Plus Magazine, Elsevier en Story. Ook een aantal merken van Hearst Netherlands (ELLE Decoration, ELLE Eten, Men’s Health, Women’s Health), New Skool Media (Seasons, Roots, Vorsten) en de dagblad magazines van De Persgroep behoren verder tot de grote stijgers. Bij bijna alle merken die zijn gemeten stijgt het aantal likers/volgers.

Er bestaan grote verschillen in de aandelen per kanaal per magazine categorie:

    • Facebook heeft het grootste aandeel bij de categorieën Gezin (92%), Opvoeding (80%) en RTV (77%)
    • Twitter heeft het grootste aandeel bij de categorieën Opinie (56%), Sport (53%) en Reis & Recreatie (35%)
    • Instagram heeft het grootste aandeel bij de categorieën Home Deco (38%), Dagblad magazines (34%) en Culinair (27%), maar ook bij Jongeren (24%) en Mind & Body (21%) is het aandeel Instagram hoger dan gemiddeld.
    • Het aandeel van Pinterest is het grootst bij Home Deco (13%), Vrouwen (8%) en Mind & Body (7%)
    • Aandeel van Google+ is verreweg het grootst bij de categorie Automotive (11%), gevolgd door Home Deco (4%) en Mind & Body (5%)
    • Het aandeel van Youtube is het grootst bij de categorieën Automotive (29%) en Jongeren (8%).

Onderstaand de grafiek met de aantallen per kanaal en daaronder de top 25 titels/merken met de meeste likes/volgers.

Aantallen likes/volgers per sociaal kanaal

Bron: MMA, Q1 2017

Top 25 titels/merken met de meeste likes/volgers

Bron: MMA, Q1 2017