Volgens Reclameweek gaat social network Hyves het populaire platform gebruiken voor onderzoek. Hiermee wordt Hyves een concurrent voor bijvoorbeeld TNS Nipo en Blauw Research, aldus Reclameweek. De bedoeling is om een online merkenpanel samen te stellen, waarin adverteerders tal van vragen kunnen stellen ten behoeve van productonderzoek of -lanceringen. Hyves wil in 2007 actiever worden met marketing- en communicatiemogelijkheden voor adverteerders.
Raymond Spanjar (Hyves): “We willen structureel nagaan hoe we voor de grootste merken de dialoog met hun fans kunnen aangaan. We werken aan nieuwe toepassingen. Hyvers kunnen nu op onze site aangeven wat hun favoriete merken zijn. Daar willen we iets mee gaan doen. Bijvoorbeeld brand-datingachtige toepassingen, waarbij mannen en vrouwen die van dezelfde merken houden, elkaar kunnen ontmoeten, maar dan binnen een Hyves-omgeving.”
De inventarisatie van hyvers en hun merken is zo‘n twee maanden geleden in relatieve stilte begonnen. Zo is een databank ontstaan van tachtig merken met meer dan tweeduizend fans. Spanjar: “Ik verwacht dat er over een half jaar honderd merken zijn met meer dan vijfduizend fans.”
Of het een directe concurrent van de gevestigde onderzoeksbureaus wordt weet ik niet, maar een hyvescase voor jouw merk zou wel eens heel aardige en ‘andere’ informatie kunnen opleveren. Je kunt als merk makkelijker deelnemen aan de discussie of de discussie van hyvers onderling volgen. In het reguliere onderzoek is dat in veel mindere mate mogelijk.
Zeer benieuwd naar de eerste case. Dat zeker!