Terwijl de uitgevers van printtitels druk bezig zijn met het samenstellen van multimediastrategieën en bijbehorende tariefkaarten lijkt het alsof de adverteerder daar nog niet aan toe is. Op Mozlog.nl staat een artikel waaruit blijkt dat de adverteerders de online tijdschriften links laten liggen. Eén en ander blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van het NUV en Marketingtribune.
In totaal werden 281 adverteerders ondervraagd en hiervan gaf driekwart aan het belangrijk te vinden dat publiekstijdschriften ook een onlinepropositie ontwikkelen om bereik in de doelgroep te genereren. Toch koopt 45% van de adverteerders nooit of bijna nooit advertentieruimte op de websites van de tijdschriften waarin ze adverteren. Nog eens 31% doet dat soms. Slechts 10% doet dat meestal wel en 5% altijd.
Adverteerders stellen het verder op prijs dat uitgevers bereikspakketten ontwikkelen, waarbij de uitgever bereik in een bepaalde doelgroep aanbiedt en dat zelf over print en online verdeelt. Maar ze zijn niet bereid daarvoor een tarief te betalen dat van printbereik is afgeleid. De meeste adverteerders vinden dat webbezoekers “˜vluchtig gedrag‘ vertonen. Bovendien menen veel adverteerders dat de productiekosten van een website lager zijn, en dat dit in het advertentietarief tot uitdrukking moet komen.
Vluchtig gedrag en productiekosten van een website? Dat zijn wel hele basale argumenten om een lagere prijs mee af te dwingen. Effectiviteit, meetbaarheid, targeting, optimalisatie, sturing, flexibiliteit tellen blijkbaar niet.
Benieuwd naar het uitgebreide verslag aankomende week in Markertingtribune.
Ooit een mooie spijkerbroekenreclame online gezien?
Ik maak al 10 jaar online tijdschriften en heb dezelfde ervaring: de adverteerder is vreselijk conservatief als het gaat om online adverteren. Trekt zo 20.000 euro uit voor een tijdschrift maar is huiverig als het gaat om 1.000 euro in een vergelijkbare online versie.
De kosten van online adverteren zijn al ongelooflijk laag en de effectiviteit is redelijk hoog en meetbaar. Aan de redactionele branche ligt het al jaren niet. Voor wekt de conclusie van het onderzoek geen verbazing. Het is zelfs nog erger dan geconcludeerd.
Welke rol spelen de mediabureaus hier volgens jou Erik? ‘k Heb de indruk dat die nu wel steeds meer online adviseren, of heb jij andere ervaringen?