Talpa koopt SBS, of eigenlijk John de Mol koopt SBS en het lijkt erop dat het een superdeal is. Ik vind het altijd lastig om te doorgronden wat de beweegredenen zijn achter dergelijke transacties met zulke enorme bedragen, maar als ik puur op basis van de kijkcijfers redeneer, lijkt het geen slechte koop. In 2011 kochten Talpa en Sanoma samen SBS voor € 1,125 miljard, waarbij Talpa een aandeel van 33% kreeg. Omgerekend is dat een investering van € 404 miljoen voor Talpa en € 821 miljoen voor Sanoma. Correct me if I’m wrong. Nu koopt Talpa het aandeel van 67% voor € 237 miljoen. Dat is een gat van € 584 miljoen in zes jaar tijd, oftewel een afschrijving van bijna € 100 miljoen per jaar. Maar de kijkcijfers zijn al die tijd redelijk op niveau gebleven. Gemeten over de hele dag hebben de zenders van SBS een aandeel van 14%, in prime time is dat met 18% iets hoger. En dat aandeel loopt zelf iets op de laatste jaren. Kijk maar:
KDH en Zenderaandelen SBS, 2011-2016 (6+, 0-24h en 18-24h)
De kijkdichtheid van SBS is overdag zeer constant. In de jaren 2012 tot en met 2016 werd door SKO 1.9 gemeten. De schommelingen in de avond zijn iets groter, maar ook niet schokkend. Overall is er sprake van een dalende kijktijd, maar bij de SBS-zenders is die kleiner dan bij de rest van de markt, zodat het aandeel groeit.
‘k Ben wel benieuwd wat zus Linda nu gaat doen. Die houdt er een aantal flinke kijkcijferkanonnen op na bij concurrent RTL. Als die gaan verhuizen naar SBS, krijgen we opeens hele andere verhoudingen. De uitzendrechten van de Champions League zijn al binnen en gelden in ieder geval tot 2018. De samenwerking met de radiotak zal ongetwijfeld geïntensiveerd worden en ook online gaat Talpa natuurlijk niet stilzitten.
Spannende tijden weer.