Online adspend dendert door

De online reclame-euro’s klotsen nog steeds tegen de plinten op. IAB kwam vanochtend met het overzicht van 2016 en daaruit blijkt dat in Nederland vorig jaar 1,7 miljard is uitgegeven aan online advertising. Dat is 11,3% meer dan in 2015 en flink boven de prognose van € 1,63 miljard, afgegeven in het rapport van 2015. De toename in digitale advertentie-uitgaven vindt plaats over de hele breedte van de markt. Zowel display- als search advertising groeiden met dubbele cijfers in 2016. IAB noemt native advertising als opvallende nieuwkomer met een stijging van 31%. IAB verwacht dat met de huidige groeicijfers (8% in 2015 en 11% in 2016) online advertising in 2017 goed zal zijn voor een marktaandeel dat groter is dan alle andere mediakanalen tezamen. Ligt natuurlijk een beetje aan wat je allemaal wel en niet meetelt, maar online komt een heel eind. Voor 2017 verwacht IAB overigens een omzet van€ 1,8 miljard bij een groei van 7,6%. Klinkt bescheiden. De cijfers van 2015 en 2016 op een rijtje:

Bron IAB, samenstelling Mediaonderzoek.nl

De groei is over de hele linie te zien. Alleen de groep ‘overig’ daalt, maar dat komt omdat Native daar nu uit is gehaald. Dat is de sterkste groeier met 31%. Online video is een goede tweede als gekeken wordt naar de stijging. IAB meldt verder dat de uitgaven aan social media in de afgelopen twee jaar meer dan verdubbeld zijn. In 2014 nog goed voor € 95 miljoen en in 2016 werd € 203 miljoen geteld.

De Online Ad Spend Study is een onafhankelijk onderzoek dat Deloitte in opdracht van IAB Nederland heeft uitgevoerd. Voor de Online Ad Spend Study heeft Deloitte 35 Nederlandse spelers op de internetmarkt ondervraagd. Downloaden kan hier.