Online radio voegt toe

OMS en The Media Exchange hebben volgens mij een hartstikke mooi onderzoek laten doen door Memo2. Het is jammer dat de rapportage een beetje summier is. Op basis van een analyse van 25 individuele FM + online radiocampagnes (samen goed voor 25.000 radio GRP’s en 104,5 miljoen campagne-impressies) heeft Memo2 berekend dat gemiddeld 33% van het online radiobereik additioneel is ten opzichte van het FM radiobereik. Bij sommige adverteerders was dat zelfs 65%. Dit betrof met name campagnes die gericht waren op jongeren en hoger opgeleiden. Ook is gekeken naar de likeability van een commercial. Als de creatieve analyse op de online radiocampagnes wordt toegepast ziet het onderzoeksbureau bij radiocampagnes met een bovengemiddelde waardering de effecten 20% hoger uitvallen. Verder blijkt dat radiocampagnes met als aanvulling online radio tot gemiddeld 60% meer websitebezoek leidt.

Volgens de afzenders is het voor het eerst in Europa dat er een grootschalig onderzoek is uitgevoerd naar de effectiviteit van online radioreclame op het feitelijke gedrag (websitebezoek) van luisteraars. Coen Kempen, Research Director MeMo²: “Wellicht de belangrijkste conclusie van deze resultaten is dat het adverteerders in staat stelt het directe effect van online radio op geregistreerd gedrag (websitebezoek) te beoordelen binnen totale campagnes met verschillende niveaus van radiobestedingen”.

De rapportage van het onderzoek kan worden gedownload op de website van OMS.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *