GfK kwam net met een update van Trends in Digitale Media. Dat is een halfjaarlijkse* thermometer over o.a. het bezit van mobiele devices. En juist daar ziet GfK een verzadiging. Het aantal mensen (13+) dat een smartphone, tablet en/of e-readers bezit is in 2016 grotendeels gelijk gebleven ten opzichte van het jaar ervoor. De tellers bleven stekken op 67% voor de tablet, 83% de smartphone 25% voor de e-reader. Ook het bezit van de Smart TV is met 35% stabiel en de interesse in de smartwatch is nagenoeg gelijk aan vorig jaar. Laag dus. Alleen onder jongeren (13-17 jaar) is het tabletbezit aanzienlijk gestegen. Bijna drie kwart (72%) van hen is eind 2016 in het bezit van een tablet versus 60% eind 2015. Gemiddeld heeft een huishouden eind 2016 3,7 apparaten in bezit. Was 3,6 in 2015.
Toename bankieren en online shoppen via smartphone
In het gebruik van de mobiele telefoon is wel het een en ander veranderd. Het surfen, bellen en emailen is gelijk gebleven. Bankieren en online shoppen is populairder geworden. 52% van de Nederlanders gebruikt de smartphone voor online bankieren. Dat was vorig jaar 47%. Online shoppen via de smartphone stijgt van 22% eind 2015 naar 26% eind 2016.
Populariteit Instagram en Snapchat stijgt met name onder jongeren
Wat de social media betreft zijn Instagram, Snapchat en Pinterest de groeiers. Instagram groeit van 18% naar 22%, Snapchat van 7% naar 11% en Pinterest groeit van 13% naar 17%. Het aantal Facebookgebruikers blijft met 72% stabiel en het gemiddeld aantal bezoeken per week op Twitter is afgenomen van 25% naar 21% terwijl het aantal posts gelijk blijft. Ook hier laten de jongeren tussen de 13 en 17 jaar de grootste verschillen zien. De daling in het aantal Facebook accounts onder deze doelgroep is gestopt. Het aantal actieve Instagram-accounts stijgt binnen deze doelgroep tussen 2015 en 2016 van 54% naar 68%, Snapchat van 52% naar 61%.
Over het onderzoek trends in Digitale Media
Het onderzoek ‘GfK Trends in Digitale Media’ is uitgevoerd door GfK in samenwerking met KVB-SMB, MMA, NDP nieuwsmedia, PMA en Screenforce. De steekproef bestaat uit 1.251 online Nederlanders van 13 jaar of ouder.
*Dit onderzoek wordt vanaf nu één keer in plaats van twee keer per jaar uitgevoerd en gaat in op het gebruik van mobiele devices in het algemeen en specifiek voor het gebruik van media.
Visual via Globalsign
Screenforce publiceerde vlak achter het bericht van GfK de belangrijkste TV-uitkomsten van TIDM: http://screenforce.nl/wp-content/uploads/2017/01/20170119-Screenforce-Samenvatting-Trends-in-Digitale-Media-2016.pdf
Plus een nieuwe aflevering van Screennews met daarin Inge Monsees van GfK over die TV-uitkomsten: https://youtu.be/YAVo4S2lr04