Gisteren publiceerden IAB en Nielsen Media Research de netto mediabestedingen aan online display advertising over het derde kwartaal van 2006. Het budget kwam uit op € 30,6 miljoen euro. Dat is een stijging van 40% ten opzichte een jaar geleden. Ook het tweede kwartaal van 2006 liet een stijging van 40% zien, waarmee de groei dus redelijk stabiel te noemen is. Onderstaande grafiek geeft inzicht in de bestedingen en groei per kwartaal.
Bron: IAB/Nielsen Media Research
In de grafiek is te zien dat de groei in de loop van de tijd afvlakt tot het huidige niveau van zo’n 40%.
De eerste drie kwartalen van 2006 zijn nu goed voor bijna € 96 miljoen (zie onderstaande grafiek). Stel dat het vierde kwartaal van 2006 ook met 40% groeit, dan is het jaarbudget € 137 miljoen groot. Dat bedrag is exclusief de bestedingen aan search engine marketing.
De bestedingen over de eerst drie kwartalen staan in onderstaande grafiek:
Bron: IAB/Nielsen Media Research