Op www.mediamonitor.nl is het rapport te downloaden dat het Commisariaat voor de Media vandaag heeft aangeboden aan minister Van der Hoeven. Het is de vijfde editie van ‘Mediaconcentratie in Beeld’ en geeft een mooi overzicht van media in Nederland met veel facts & figures.
Over de dagbladen zegt het rapport dat de aanhoudende daling van de oplage door dagbladbedrijven is opgevangen door titels samen te voegen, te bezuinigen en nieuwe producten op de markt te brengen. In 2005 is volgens het commisariaat duidelijk zichtbaar dat de dagbladuitgevers nieuwe stappen zetten in crossmediaal werken.
De digitalisering begint bij dagbladen en omroeporganisaties vorm te krijgen. Voorzitter Inge Brakman verwelkomt daarom de nieuwe wetgeving van minister Van der Hoeven die de belemmeringen in crossownership wegneemt: “Het is belangrijk dat mediaondernemingen op alle platformen actief kunnen zijn. Zie ook het eerdere bericht hierover op dit blog.
Minder redacties bedienen meerdere platformen. Het Commissariaat voor de Media heeft daarom de algemene nieuwsredacties in kaart gebracht. Gemiddeld is meer dan een derde van de berichten gebaseerd op nieuwsberichten van persbureaus, die daarmee gezien kunnen worden als de redacties achter de nieuwsredacties. Nieuwssites op internet zijn voor meer dan 80% gebaseerd op materiaal van persbureaus.
Het aantal Nederlandse televisiezenders is sinds 1988 vervijfvoudigd. De kijktijd van de Publieke Omroep blijft na de komst van RTL en SBS door de jaren heen op een constant niveau. De toegenomen kijktijd gaat naar de commerciële omroep. Buitenlandse zenders zoals CNN en TV5 spelen in Nederland slechts een kleine rol. Op de radio beschikken de publieke regionale radiozenders gezamenlijk sinds 1996 over het grootste marktaandeel en het grootste bereik.
Onderzoek naar de aanwezigheid van lokale media per gemeente, laat zien dat er in alle gemeenten regionale dagbladen en huis-aan-huisbladen zijn. Het lokale televisie- en radioaanbod is beperkter. Het lokale aanbod is het meest omvangrijk in Zuid-Holland en Noord-Brabant en veel kleiner in Flevoland en Drenthe.
Algemeen:
Met ingang van 2001 is het Commissariaat voor de Media verantwoordelijk voor het monitoren van mediaconcentraties. De Mediamonitor streeft ernaar concentratie- en financieel-economische ontwikkelingen van in Nederland actieve mediabedrijven permanent te volgen. Concentratie wordt geanalyseerd aan de hand van marktaandelen en het verloop van het aantal aanbieders en titels op de verschillende platformmarkten. Financieel-economische ontwikkelingen betreffen wijzigingen in de eigendomsverhoudingen, financiële prestaties en de positie op de reclamemarkt.
De Mediamonitor richt zich op geschreven pers (dagbladen en opinietijdschriften), televisie, radio en met ingang van 2005 ook op internet. De aandacht gaat voornamelijk uit naar ontwikkelingen bij binnen- en buitenlandse uitgevers en omroepen, actief op de Nederlandse markt. Analyses worden jaarlijks geactualiseerd in het rapport Mediaconcentraties in Beeld. Het onderzoek resulteert in aanbevelingen aan het ministerie van OCW.
Sinds 2005 ligt het accent op twee onderzoeksrichtingen die elkaar aanvullen. Enerzijds blijft het van belang om eigendomsverhoudingen en concentratiebewegingen in kaart te brengen, anderzijds zal meer verdieping worden gegeven aan vraagstukken rond pluriformiteit en onafhankelijkheid. De focus ligt daarbij op crossmediaal onderzoek (“˜over‘ de verschillende mediaplatforms) van de markt voor nieuws en informatie.
Bron: Commisariaat voor de Media