Vanochtend kwam het halfjaarlijkse persbericht van Thuiswinkel.org met daarin de omzetcijfers van de thuiswinkelbranche. Een paar maanden geleden waren de online-cijfers al gepubliceerd en nu dus de totale markt, inclusief offline. ‘k Heb de eerste helft van 2005 er maar even bijgepakt om een vergelijking te maken:
Kerncijfers thuiswinkelen, eerste helft 2005/2006
Mooi cijfers, zeker voor online. Het aandeel stijgt behoorlijk en ook het aantal kopers neemt gestaag toe. Dat geldt ook voor de rest van 2006. Althans volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: “De cijfers over de eerste helft van 2006 zijn een nieuwe exponent van het toenemende vertrouwen van consumenten in het winkelen op internet. De totale thuiswinkelmarkt is sinds 2000 ruim verdubbeld en het eind van de groei is nog niet inzicht. Ten opzichte van de reguliere detailhandel heeft het thuiswinkelen opnieuw een grotere groei doorgemaakt. Met Sinterklaas nog voor de boeg zorgt deze groei ervoor dat we voor 2006 een totale omzet van de thuiswinkelbranche van € 3,6 miljard verwachten. Dat komt neer op een besteding via internet van zo‘n € 3 miljard.” Daarmee groeit het online aandeel verder naar 83%.
Net als vorig jaar stijgt de omzet in de eerste helft van het jaar in de thuiswinkelbranche sneller dan die van de reguliere detailhandel. De detailhandel, die overigens ook weer flink toenam met 6,8%, heeft zich hersteld van de dalende trend van de afgelopen drie jaar. Bij de Nederlandse detailhandelsomzet zijn food en non-food inbegrepen, bij de thuiswinkelbranche tellen de omzetten van online reizen, tickets en verzekeringen mee.
De cijfers voor verkopen op afstand, waarin alle verkoopkanalen gemeten zijn, maken onderdeel uit van de Thuiswinkel Markt Monitor en zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Blauw Research en mede gebaseerd op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De 400 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org vertegenwoordigen zo‘n 80% van de totale Nederlandse thuiswinkelmarkt.