Afgelopen donderdag stond een gezamenlijke sessie van het IAB en MWG geheel in het teken van ‘mobiel’. Niet zo verwonderlijk. Nadat de markt al jarenlang claimt dat ‘dit’ jaar het jaar van mobiel wordt, lijkt de opmars van vooral de smartphone niet meer te stuiten. Het aantal mobiele zoekopdrachten voor Google is al een tijdje groter dan opdrachten via PC/laptop, 78% van de advertenties op Facebook worden afgeleverd op een mobiel device en 86% van de tijd die we op Twitter doorbrengen is met een mobiel apparaat in de hand. Tijd om spreekstalmeester Jim Stolze het podium op te sturen om ons voor te stellen aan een keur aan mobiele experts. Voor het schetsen van een kwantitatief kader is het altijd goed om te strooien met wat cijfers en trends. GfK is daar goed in en stuurde Jan Guse en Michiel Elshout. Aardige cijfers over wat we zoal doen met een smartphone als we in een winkel zijn: 40% vergelijkt prijzen en nog eens 40% zoekt contact met vrienden of het thuisfront. Ruim een derde neemt foto’s in de winkel van een product en 29% (!) neemt een foto van een advertentie. Engagement mensen!
3,6 devices per persoon
En dat is alleen nog maar de smartphone. Inmiddels hebben we 3,6 devices per persoon. Naast de smartphone (80%) zijn dat vooral laptops/notebooks (78%), tablets (68%) en PC’s (58%). Met al die apparaten zijn we always on, wat volgens GfK weer leidt tot steeds meer touchpoints. Als onderzoeker wil je natuurlijk weten wie welk scherm wanneer gebruikt. Het mooiste zou zijn als je dat passief kan meten, bijvoorbeeld met behulp van panels, maar dat is niet altijd zaligmakend. Vandaar dat GfK ook werkt met actieve metingen zoals online surveys of speciale survey-apps. Want data hebben we nodig om de opmars en het gebruik van mobiel goed te kunnen doorgronden.
Zo kom je er achter dat op een smartphone de top 9 apps verantwoordelijk is voor 50% van het totaal aantal visits. In die top 9 staan Whatsapp, Facebook en Gmail fier bovenaan. Bij de tablet ligt dat anders. Daar is de top 100 apps verantwoordelijk voor 50% van de visits en staan Facebook, Gmail en Youtube in de top 3.
McTrax
Edward Tetteroo van This Page presenteerde een geweldige toepassing van ‘mobiel denken’ op een point of sale. Hij ontwikkelde voor McDonald’s een placemat met daarop een complete muziekproductieset voor een DJ (McTrax). Zo kun je tijdens het verorberen van de hamburger een kittig mopje in elkaar draaien. Zit nog in de testfase, werkt met geleidende inkt en bluetooth, maar geeft aan dat de mogelijkheden bijna onbegrensd zijn.
Milliseconden
Philip Sijthoff is al enige maanden hoofd marketing Benelux bij Facebook en kent de mobile facts inmiddels uit het hoofd. 8 miljard video’s worden er op dit moment dagelijks bekeken op Facebook en daarvan is driekwart mobiel. De groei in video bedraagt zo’n 88%. Nog meer cijfers: gemiddeld staat de gebruiker 2,5 seconden stil bij een Facebook-bericht op een desktop, bij mobiel dat 1,7 seconden. Het menselijk brein heeft 13 milliseconden nodig om een beeld te herkennen. Dat is 60.000 keer sneller dan voor het herkennen van tekst.
Square video
Sijthoff schetst de kaders waarbinnen creativiteit gestalte moet krijgen. Dat kan je wel aan Jelle Kolleman overlaten. Die is namelijk ‘Made for Digital’ en begenadigd spreker bovendien. Volgens Kolleman gaat de meeste aandacht vanuit bureaus en adverteerders uit naar Snapchat, Facebook en Instagram. Tenminste als het over ‘fast changing platforms’ gaat. Daar gebeurt het. Formaat is key daarbij. Er is een toename van het verticaal gebruik van het smartphonescherm. Klinkt basaal, maar is wel belangrijk bij de vervaardiging van video’s. Vierkant is dan de beste optie. Werkt zowel verticaal als horizontaal. Handig weetje.
Dataminers
Bij Picnic maken ze zich geen zorgen over horizontale en verticale schermen. Bij Siebe Nooij en zijn team gaat het over het zo efficiënt mogelijk bezorgen van boodschappen. Bezorgkosten zijn daar een no-brainer, dus moet het geld ergens anders verdiend worden, namelijk aan de achterkant in het datacenter. Daar zit de winst. Die winst zit uitdrukkelijk NIET bij de directe deals met sites als Telegraaf en Nu.nl. Dat levert volgens Nooij niks op, behalve veel bellen en regelen en 2 klanten voor € 2.000,-. Picnic heeft zich aangesloten bij een DSP (demand side platform) en dat is een stuk efficiënter. Nu nog een beperkt verzorgingsgebied rondom om Amersfoort, maar de ambities reiken verder.
En ondertussen gaat het dataminen verder. Funneloptimalisatie. Er zijn mensen die de app gedownload hebben, maar nog niet geregistreerd zijn. Of geïnstalleerde en geregistreerde apps die nog niet besteld hebben. Data, data, data.
IT-driven
Hoe cruciaal data zijn weten ze bij de KLM maar al te goed. Tjalling Smit heeft binnen de luchtvaartmaatschappij een breed palet aan sites en apps onder zijn hoede, die stuk voor stuk bergen aan data leveren. De luchtvaart is van huis uit een IT-driven markt, en dat is met de komst van mobiel alleen maar groter geworden. Het grote voordeel van mobiel vindt Smit, dat je veel beter in staat bent om te personaliseren. Zeker wanneer je steeds verder in de funnel komt. Maar waar zit die funnel eigenlijk?
KLM heeft gezien dat bezoekers en klanten op third party platforms zitten zoals Facebook en Google. Vervolgens heeft men bedacht dat je de boodschap moet brengen op plekken waar je prospects en klanten zijn. Het resultaat van deze denkrichting is dat je stoelen via Facebook kan reserveren. KLM is de eerste luchtvaarmaatschappij die dat doet via Facebook. Onlangs met trots verteld door vriend Zuckerberg op een symposium in de USA.
Mobiel en mobiliteit
Een combinatie tussen mobiel en mobiliteit wordt gemaakt door Jorne Goossen van BMW. Hij presenteert de case van de BMW i3, waarbij in een aantal grote steden mensen werden gelokt naar een locatie waar de milieuvriendelijke BMW-baby ervaren kon worden. Iedereen binnen een straal van 1.000 van die locatie werd getrackt en verteld hoe lang het nog lopen was naar de bewuste locatie. Goossen praat over hyper local audience building in combinatie met hyperlocal geofencing. Prachtig vak hebben we toch!
Kernwaarden
LINDA. is 13 jaar geleden begonnen als tijdschrift, maar heeft zich inmiddels ontpopt als een compleet mediamerk met een groot aantal extensies. Daar is onlangs Linda TV bijgekomen. Caren Wassink legt uit dat elk van die extensies voldoen aan de kernwaarden van Linda. Denk hierbij o.a. aan sexy en slim, direct en gedurfd, tegendraads, knipoog. U kent het wel.
Ook hier weer stats: Linda TV heeft inmiddels 3.000 video’s geproduceerd verdeeld over 65 programma’s met medewerking van 150 BN-ers. Die video’s zijn door toedoen van de 200.000 accounts inmiddels 5 miljoen keer gedeeld. 91% van het verkeer komt via een mobiel device binnen en elke kijksessie duurt zo’n 8 minuten. Mobile is hot, ook bij LINDA.
Postmobile age
Als laatste in de lange reeks van sprekers een Zuiderbuur, die net een warm Amsterdams welkom achter de rug heeft in de vorm van een auto-inbraak. Welkom Jeroen Lemaire (In the Pocket) en excuses namens de hele zaal! Jim Stolze maakt het goed met een fles wijn.
Jeroen Lemaire ziet drie megatrends, waarin we digitaal als geheel moeten zien en we ons niet blind moeten staren op de smartphone. We gaan naar de postmobile age, volgens Lemaire. Mobile or die? Nee, mobile is dead.
De drie trends die Lemaire ziet zijn artificial intelligence, internet of things en mixed reality. Vooral die laatste krijgt van Lemaire veel aandacht. Het is de nieuwe interface, die een groot deel van de functies van de smartphone zal overnemen. Google Glass is daar een voorbeeld van, maar er zullen geavanceerdere types op de markt komen. 2016 is wat Lemaire betreft het jaar van de virtual reality.
De toepassingen zijn legio. Lemaire somt op: porno, gaming, sport, reportages (zie de Aleppo-reportage van The Guardian), fundraising (8x meer opbrengst dan tv), entertainment, real estate, reizen en onlangs bij IKEA het samenstellen van een keuken. Uit een case met betrekking tot de productie van een vleugel voor een vliegtuig is gebleken dat het team dat via VR werd aangestuurd 30% sneller produceerde en 90% accurater werk afleverde in vergelijking met een team dat via een tablet was geïnstrueerd. Ik bedoel maar.
Lemaire sluit af met de stelling dat kennis is gedemocratiseerd door internet en dat virtual reality de experience zal democratiseren. En adverteerders zullen onderdeel zijn van die experience.
De diversiteit aan sprekers en onderwerpen illustreren feilloos de kracht en dynamiek van ‘mobiel’. Devices, apps, data, locatie en een nog immer groeiend aantal gebruikers laten de markt explosief groeien. En als we de laatste spreker mogen geloven zijn we er nog lang niet. Mooi vooruitzicht!