Misschien een beetje off-topic dit verhaal, maar het is toch exemplarisch voor hetgeen zich in retail en menige winkelstraat afspeelt. Vorige week was de afzuigkap stuk. Zomaar. Niks aan de hand. Monteur gebeld van de plaatselijke Witgoedspecialist en die kwam er na een uurtje schroeven achter dat de printplaat het begeven had. Een nieuwe printplaat kosten € 350,- en voor dat geld heb je bijna een nieuwe afzuigkap, zo concludeerden we. Aan de monteur gevraagd wat de mogelijkheden zijn, maar daar ging hij niet over. Terecht, want hij is monteur. Wel aangegeven dat ik haast heb, want koken zonder kap is hetzelfde als fietsen in de regen zonder spatbord. Geen probleem, er komt iemand langs om in te meten en dan kan ik overleggen welke kap er in kan. Gebeld. Aangegeven dat ik haast had en over twee dagen kan er iemand komen meten. Nou vooruit, ik gun de lokale ondernemer z’n omzet.
Twee dagen later staat er inderdaad een meneer op de stoep met een meetlint en die meet dat de kap maximaal 90cm moet zijn en dat de hoogte van de schacht 81cm is. Zover was ik ook al in die twee dagen, maar goed, vraag is welke kap gaan we ophangen. Daar moet hij even voor terug naar de zaak en aan het eind van de dag zou ik een mail krijgen met daarin een aantal opties. Mooi, want ik heb haast.
Eind van de middag geen mail, maar wel een telefoontje van een collega van de meneer met het meetlint. Hij had twee opties voor me. Of een Bosch of een Pelgrim. Die Bosch was de beste optie, maar (en nu komt het), die wordt pas volgende week in productie genomen, en dan komt-ie de week erna. En dan moeten we een afspraak maken voor montage. De Pelgrim kan ook, maar die moet besteld worden en dat duur even. Teleurgesteld vraag ik of dit de twee enige opties zijn, want ik was eigenlijk op zoek naar een Siemens en ik heb haast . . . Voor Siemens zou de meneer nog even op zoek gaan en dan belt-ie zo terug. Deed-ie ook. Een half uurtje later. De meneer van de Witgoedspecialist heeft een hele mooie Siemenskap gevonden, maar (en nu komt het weer) Siemens en Bosch zijn inmiddels één pot nat en ook die kap wordt pas vanaf volgende week geproduceerd, dus dat duurt nog even.
Met het laatste pufje geduld leg ik aan de meneer van de Witgoedspecialist uit dat ik online ben en daar wemelt het van de afzuigkappen. En als ik vandaag bestel heb ik ‘m morgen in huis. Siemens, 90cm breed, schacht 81cm. Te kust en te keur. Daar knapte de meneer van de Witgoedspecialist niet van op. Een paar klikjes verder op de site van Coolblue was ik een afzuigkap rijker. Volgende dag in huis. Drie gaten geboord in de muur en hangen.
Meneer van de Witgoedspecialist, wat kunnen we hiervan leren? Verkoop geen lulverhaal, maar witgoed. En als je het niet in huis hebt koop je het zelf bij Coolblue of ergens anders en pak je daar je marge + plus de montage en voorrijkosten. Man, man, man! En luisteren is ook een kunst. Als iemand haast heeft zoek je een snelle oplossing en verzin geen verhaal over een apparaat dat pas volgende week in productie wordt genomen. Ik gun alle lokale ondernemers hun omzet, maar er zijn grenzen en die waren hier meer dan bereikt. Heel veel succes met uw winkel verder!!