Gisteravond heeft GfK de prijs voor Marktonderzoekbureau van het jaar 2016 gewonnen. Dat is wel een grote FELI waard. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt door MOA, de onderzoeksassociatie, die naast de felbegeerde bureauprijs ook awards uitreikt voor bedrijfsonderzoeker van het jaar, bureauonderzoeker van het jaar, Young Talent van het jaar en de wetenschapsprijs van het jaar. De jury die de inzending van GfK beoordeelde was vooral onder de indruk van de wijze waarop GfK het gedachtengoed van Byron Sharp heeft geïntegreerd in het beleid. De jury: “In de presentatie die GfK hield voor de jury klonk het woord ‘verbinden’ veelvuldig. Het is het grote thema binnen het bureau. Samengaan van mensen, data én locaties. Op zoek naar nieuwe verbindingen met als doel om nieuwe mogelijkheden voor nieuwe marketinguitdagingen te realiseren. En dat gaat door de hele organisatie heen, van de verandering van de productielijn voor grafieken tot het realiseren van impactvolle inzichten. En ook stilstaan bij de impact van het gedachtengoed van Byron Sharp. Die stap naar verandering is een zichtbare uitdaging voor het grootste bureau van Nederland. Het vraagt om een andere structuur en nadenken over de eigen cultuur. De jury was onder de indruk van de professionaliteit waarmee GfK zichzelf daarin neerzet.”
Onderstaand het oordeel van de jury over de andere prijswinnaars. Allemaal van harte natuurlijk!
Jürgen Warnecke is uitgeroepen tot bedrijfsonderzoeker van het jaar 2016. Volgens de jury heeft hij niet bepaald de makkelijkste insights functie gekozen. De financiële dienstverlening is een van de meest complexe branches en onderhevig aan grote fundamentele veranderingen. Als Senior Marketing Intelligence specialist heeft hij volgens de jury bij AEGON een geheel nieuwe invulling gegeven aan het marktonderzoekvak en het instrumentarium geheel opnieuw moeten opbouwen. Warnecke maakte indruk op de jury met zijn toelichting op de wijze waarop hij in- en extern communiceert, met de juiste taal de (interne) doelgroepen weet te bereiken en te motiveren. Per saldo leidt het tot grote tevredenheid van de managers. Opereren vanuit klantinzicht wordt door zijn aanpak steeds belangrijker bij AEGON; iets dat juist de financiële branche zo nodig heeft.
De titel bureauonderzoeker van het jaar 2016 ging naar Anke Bergmans van Blauw Research. Volgens de jury geeft Anke een compleet nieuwe dimensie aan customer intimacy. Anke werkt, letterlijk vanuit de organisatie van haar klant; zo kent ze de klant, de klanten van haar klant en levert ze een totaaloplossing. Voor haar eigen collega’s vormt ze een bron van mogelijkheden om te innoveren bij klanten én ze stelt omzet veilig. Ze doet dit alles met een oorverdovende kalmte en rust: goed luisteren en de juiste vragen stellen. Ze weet ook toegevoegde waarde te creëren door creatief, innovatief en out of the box te werken, met name als het gaat om het “vermarkten” van de onderzoeksresultaten. Haar echt andere aanpak, waarbij ze niet alleen zegt als business partner te fungeren, maar dit ook doet, is echt onderscheidend. Kortom, een zeer sterke business partner die door haar klanten op handen wordt gedragen.
De Young Talent van het jaar 2016 is uitgereikt aan Anouar El Haji. Volgens Anouar moeten we niet meer vragen naar de meningen van consumenten, maar kunnen we veel meer leren door echt consumentengedrag te meten: de consument daadwerkelijk te laten kiezen met hun portemonnee. Via zijn Veylinx heeft hij deze visie concreet heeft gemaakt. Vanuit zijn wetenschappelijke achtergrond heeft hij Veylinx ontwikkeld; gesteund vanuit de wetenschap, maar inmiddels ook geadopteerd door bedrijven als Douwe Egberts, Philips en Danone. In 2014 won hij hiervoor al de Insight Innovation Award gewonnen; een internationale innovatieprijs op het gebied van onderzoek. Bevlogen legde Anouar de jury de achtergrond uit van het gedachtegoed van Vickery maar veel meer nog wist hij ons te overtuigen van de mogelijkheden van Veylinx. Anouar, een gedreven onderzoeker met een ondernemershart. Een “techie” en een storyteller.
Met het artikel: “Verschil moet er zijn: betere segmentatie door het combineren van databronnen” wonnen Wiebke Eberhardt, Chantal Hoet, Elisabeth Brüggen en Thomas Post de Wetenschapsprijs 2016. In de context van pensioencommunicatie wordt in het artikel besproken hoe marketeers door databronnen te combineren rijkere inzichten kunnen verkrijgen en tot en een betere segmentatie van de markt kunnen komen. De auteurs hebben het Retirement Belief Model ontwikkeld om te identificeren welke factoren beïnvloeden of deelnemers informatie inwinnen over hun pensioen. De jury is enthousiast over hoe het viertal diverse databronnen heeft gecombineerd en prijst het gebruik van het geavanceerde Finite Mixture Segmentation Model in het artikel. Op deze wijze vinden de auteurs drie verschillende, voor de praktijk relevante segmenten, die verschillen in de variabelen die invloed hebben op de keuze om informatie over pensioenen in te winnen.