Volgens de laatste cijfers van CBS hadden bijna 1,2 miljoen personen in 2015 nog nooit internet gebruikt. Dat is 8% van de personen van 12 jaar of ouder. De groep non-users wordt wel steeds kleiner, in 2012 was het nog 10% van de populatie. Het is een bekend gegeven dat vooral ouderen niet online actief zijn. Als er al sprake is van de toename van het gebruik van internet, dan wordt die groei vooral in de oudere doelgroep gerealiseerd. In 2012 had 66% van de 75-plussers nog nooit internet gebruikt. In 2015 is dit gedaald naar 50%. Het internetgebruik onder ouderen neemt vooral toe doordat mensen die al internet gebruikten de 75 zijn gepasseerd in deze periode. En ik neem aan dat er ook meer off-liners dan onliners overlijden aan de top van de bevolkingspiramide. Onder de 75-plussers zijn het vaker vrouwen die geen internet gebruiken dan mannen.
CBS: “In 2015 ging het om zeven op de tien vrouwen en bijna drie op de tien mannen van 75 jaar of ouder. Ouderen zijn vaker laag opgeleid. Mede hierdoor zijn laagopgeleiden oververtegenwoordigd bij de niet-internetters. Ook in de andere leeftijdscategorieën zijn veel mensen die niet op het web surfen laagopgeleid. Zes op de tien mensen die geen internet gebruiken, hebben thuis ook geen toegang tot het web. De resterende vier op de tien mensen hebben wel een internetverbinding thuis, maar maken hier geen gebruik van. In 2015 had 6% van de personen van 12 jaar of ouder thuis geen toegang tot het internet, een groep van bijna 870 duizend personen. Twee op de tien mensen die thuis geen toegang hebben tot het web gebruiken buitenshuis wel eens internet. Ook op dit vlak blijven ouderen achter: vier op de tien 75-plussers hebben thuis geen internet. Zeven op de tien personen in huishoudens zonder internet zijn niet aangesloten omdat ze hierin niet geïnteresseerd zijn. Voor drie op de tien mensen zonder internet telt mee dat ze onvoldoende kennis en vaardigheden hebben om te surfen op het web. Daarnaast telt voor 6% ook mee dat er in de buurt geen breedbandverbinding beschikbaar is.”
Een belangrijke aanjager van de groei van online zijn de tablet en de smartphone. De penetratie van beide devices neemt vooral in de ouderendoelgroep nog behoorlijk toe. Zie ook dit artikel van Plusonline. Vooral het intuïtieve gebruik van tablets en apps stimuleren de groei van online bij de ouderen. Het zou zelfs de zelfredzaamheid van ouderen bevorderen, waardoor ze langer zelfstandig kunnen blijven wonen.