Vandaag stuurde Nielsen Media Research alvast het persbericht uit over de halfjaarrapportage van de mediabestedingen. Eigenlijk een soort miljoennota voor de media, waarin staat hoe de ontwikkelingen zijn en waar de rest van 2006 op uitkomt. Vooralsnog schetst Nielsen net als Zalm gisteren een positief beeld, waarbij de eerste helft goed is voor een groei van 4,6% ten opzichte van dezelfde periode in 2005. In absolute bedragen betekent dit een groei van € 79 miljoen en kwam het totale budget uit op € 1,8 miljard*.
De aantrekkende economie heeft er nog niet toe geleid dat de dagbladen het eerste halfjaar met een positief resultaat af konden sluiten. In de eerste zes maanden daalden de mediabestedingen met 3,3%. Het volume personeelsadvertenties nam dankzij de aantrekkende economie toe, maar de advertentie-inkomsten hieruit konden de daling van de totale mediabestedingen niet compenseren. De totale netto mediabestedingen aan printmedia namen toe met 1,3%. Huis-aan-huisbladen zagen de advertentie-inkomsten toenemen met 3,9%. Vaktijdschriften die sterk afhankelijk zijn van conjuncturele ontwikkelingen, profiteerden het meest van de aantrekkende economie. Mede dankzij een toename van het aantal personeelsadvertenties stegen de mediabestedingen met 6,5%.
Televisie kende een boven verwachting goede eerste helft van dit jaar en zag de netto mediabestedingen groeien met 9%. SPOT maakte dit al eerder bekend.
Radio zag de bestedingen eveneens toenemen, zij het dat de groei van 3,1% onder de marktgroei lag. Bioscopen zagen de mediabestedingen toenemen met 5,2%.
Bij out of home stegen de advertentie-inkomsten met 9,8%. Grotendeels verantwoordelijk voor die groei waren de abri‘s met een stijging van bijna 18%. Ook billboards deden het goed met een groei van 7,9%. Alleen vervoersreclame viel uit de toon met een daling van 7,3%.
Internet is nog steeds het snelst groeiende mediumtype. In de eerste zes maanden namen de bestedingen aan online display advertising toe met 42,7%. Bestedingen aan search engine marketing zijn in deze cijfers niet meegenomen.
Het rapport is vanaf volgende week beschikbaar en te bestellen bij Nielsen Media Research.
*De in het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen gerapporteerde cijfers komen tot stand via een onderzoek dat Nielsen Media Research ieder halfjaar uitvoert onder uitgevers en media-exploitanten in Nederland. Zij leveren hun netto advertentieomzet aan, inclusief kortingen, maar vóór aftrek van bureaucommissie. In het rapport wordt over de volgende mediumtypen gerapporteerd: televisie, radio, bioscoop, dagbladen, h-a-h-bladen, publiekstijdschriften, vak- en managementbladen, out of home en internet.