NOM heeft na meer dan een half jaar intensief testen besloten om over te gaan op een nieuwe methode voor het meten van gemiddeld bereik van dagbladen en tijdschriften: de nummerbereiksmethode. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Intomart GfK en zal per oktober 2006 van start gaan. De NOM Print Monitor (mediaplanningscurrency voor dagbladen en tijdschriften) zal vanaf dat moment gemiddeld bereik meten door middel van de nummerbereiksmethode in plaats van recency.
Deze methode is in de afgelopen periode geoperationaliseerd en getest door de Technische Commissie samen met Intomart GfK. Het meten van gemiddeld bereik op basis van nummerbereik is uniek in de wereld en betekent een aanzienlijke vernieuwing in de mediaonderzoeksmethodiek. De bekende modelmatige problemen van de recency methode, die te maken hebben met geheugenproblemen, worden door nummerbereiksmethode grotendeels opgelost. Tegelijkertijd wordt een verandering doorgevoerd in de steekproeftrekking, waarmee het onderzoek nog representatiever wordt dan in het verleden.
Als basis voor het onderzoek zal in de toekomst een verse steekproef gebruikt worden, die aangevuld wordt met online respondenten. De afspraken met het onderzoeksbureau Intomart GfK voor de uitvoering van de nieuwe NOM Print Monitor zijn voorlopig gemaakt voor een periode van 3 jaar. NOM verwacht dat de eerste resultaten van het nieuwe onderzoek in het najaar 2007 gepubliceerd worden. In de tussenperiode kan gewerkt worden met de laatste resultaten van de NOM Print Monitor 2006-I, die afgelopen zomer gepubliceerd zijn.
Klik hier voor een meer uitgebreide toelichting van NOM.