Wereldwijd ziet elke televisiekijker per week 484 TV-commercials. Dat zijn er bijna 70 per dag. In Nederland ligt dat gemiddelde fors lager (337 per week), maar wij zijn wel hard gegroeid in de afgelopen vijf jaar. Maar liefst 61%. Dit blijkt uit cijfers van het Global Clutter TV Report van Initiative Media.
Bron: Initiative Media
Clutter wil hier zeggen het gemiddeld aantal commercials dat een televisiekijker op weekbasis gezien heeft. In de US ligt dat beduidend hoger dan bij ons. Daar verwerkt een gemiddelde kijker bijna 800 commercials per week. In Libanon werd door het mediabureau het laagste niveau gemeten, namelijk 102.
Bron: Initiative Media
Aardige cijfers zeker gezien het onderzoek dat Intomart GfK vandaag publiceerde over de aandacht voor TV-commercials. Het blijkt dat in een blok van vier commercials de kijker gemiddeld 56% van de merken kan terugspelen en 61% van de productinformatie. Dit onderzoek is wel mooi opgezet overigens. Geen laboratoriumopstelling, maar mensen thuis opgebeld, gevraagd of ze het afgelopen uur televisie hebben gekeken, zo ja waarnaar en toen gevraagd naar specifieke blokken.
Als je de ontwikkeling van de clutter ziet en de gemiddelde scores van merk- en productherkenning vraag ik me af of de scores van het Intomart-onderzoek vijf jaar geleden 61% hoger zouden hebben gelegen.
Erg interessant en vlot geschreven artikel!
Het Global Clutter TV Report van Initiative Media waar u naar verwijst lijkt me erg interessant om als bron te gebruiken in een paper die ik moet schrijven. Alleen vind ik dit volledige rapport op internet niet terug. Kan u mij zeggen waar ik het kan vinden, of het mij eventueel bezorgen. Dat zou me erg vooruit helpen.
Alvast heel erg bedankt!