Gisteren bracht Nielsen Media Research de bruto online mediabestedingen naar buiten met daarin ook een toplijstje met adverteerders. Hierin werd Google ook genoemd, maar Google is in dit geval feitelijk geen adverteerder. Het gaat hier om Adsense-advertenties die bij één of meerdere deelnemende exploitanten op de site staan. Is het dan niet handiger om Google eruit te halen? Een uitleg van Nielsen.
Binnen de database van Nielsen krijgen bedrijven die geld uitgeven aan media automatisch het label “˜adverteerder‘. Het label “˜exploitant‘ kan geen geld uitgeven binnen de definities van de database.
De internetexploitanten kunnen niet aangeven welke adverteerders er achter die Google-advertenties zitten en dus neemt Nielsen Google op als tussenpersoon voor dit deel van de mediabestedingen. Dit gebeurt ook bij print, waar een aantal advertentiebureaus meerdere pagina‘s tegelijk afneemt en die doorverkopen aan kleinere adverteerders.
Als Google uit de database van Nielsen wordt gehaald ontbreekt er dus een deel van de bestedingen. Door Google-achtigen erin te laten zitten heb je in ieder geval inzicht in de totale bruto mediabestedingen en geeft het op zijn minst nog inzicht in welk deel er via Google gaat.
Ik heb aan Nielsen voorgesteld om ze in plaats van Google dan maar Google Adsense te noemen. Is denk ik duidelijker waar het om gaat en kunnen we mooi een beetje volgen wat de ontwikkelingen zijn.
Feitelijk heb je het dan over Google AdWords, dat is het advertentiekanaal van de adverterende partijen. Google AdSense is de afnemerskant van het online adverteren via Google.
Dank voor de tip Ruud. ‘k Zal het opnemen met Nielsen.
als we kijken naar adsense dan zijn lijken deze cijfers sterk te wijzen in de richting van het registreren van zowel banners (via adsense) maar ook van de tekstadvertenties aangezien de aantallen geserveerde banners via Adsense zo goed als te verwaarlozen zijn in NL. De metingen van Nielsen registreren deze cijfers als display adevrtising terwijl ze dus eigenlijk bij search thuis horen.
Wel grappig dat we op deze manier toch enigzins inzicht krijgen in de omvang van Adsense. Iemand enig idee hoe de 2,5 miljoen berekend is (hoeveel CPM is dit?)