De online reclamecijfers over Q3 zijn bekend en daaruit blijkt dat ‘Programmatic’ een aandeel heeft van maar liefst 33%. De groei ten opzichte van Q3 vorig jaar was met 46% dan ook enorm. Volgens IAB, die het onderzoek door Deloitte, liet uitvoeren laat het aanbod van beschikbare displayformaten via programmatic trading een steeds completer beeld zien. IAB: “Terwijl de afgelopen jaren met name de traditionele banners werden verkocht, is nu een sterke stijging van zowel rich media (+123%) als videoformaten (+254%) waarneembaar.” De digitale advertentiemarkt als geheel liet in het derde kwartaal van 2015 een stijging zien van 10% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit resulteerde in een omzet van € 348 miljoen. In de eerste helft van dit jaar werd al voor € 701 miljoen verkocht, zodat de online advertentie-omzet nu al boven de € 1 miljard ligt in Nederland. Daar komt nog een vierde kwartaal bij, dat traditioneel altijd de meeste omzet levert.
Video-advertenties zorgen met 35% groei voor een steeds groter aandeel binnen de display advertentiemarkt, terwijl de omzet op rich media-formaten een forse daling laat zien van 16%. Een aannemelijke verklaring voor deze sterke daling ligt enerzijds in de verschuiving van rich media naar video en anderzijds in de prijsdaling doordat rich media-formaten steeds meer via het veilingmodel worden verhandeld.
Adverteren op mobiele devices blijft doorgroeien en laat in het derde kwartaal een groei zien van maar liefst 45% ten opzichte van het derde kwartaal in 2014. De display omzet op mobiele devices neemt 32% van alle display advertenties voor haar rekening en bedraagt inmiddels € 42 miljoen. Het grootste deel van de mobiele advertenties wordt uitgeleverd via de smartphone en tablet (56%), de rest gaat via in-app (44%).
Zoals gezegd moet het laatste kwartaal nog worden afgerond. Met een totaal van € 1.049 miljoen over de eerste drie kwartalen is internet hard op weg om de € 1,5 miljard te halen dit jaar. Het ligt wat dat betreft in lijn met de prognose die Nielsen eerder dit jaar afgaf in het halfjaar rapport Netto Mediabestedingen 2015.